Jak wybrać karmę dla psa cz 3–Sprytne przymiotniki

jak wybrać karmę dla psa premium
Karm na rynku mamy wiele i każdy chce się wyróżnić na tle konkurencji. Nie wystarczy już napisać na opakowaniu: Wołowina z ziemniakami. Dziś, obowiązkowo, na opakowaniu karmy dla psa musi się pojawić przymiotnik FRESH lub NATURAL a producentom nie wystarcza już być PREMIUM. Trzeba być GOLD/ ULTRA/EXTRA PREMIUM a jeszcze lepiej HOLISTIC. O tak! Holistyczna karma dzisiaj rządzi. Tylko co to wszystko znaczy?
jak wybrać karmę dla psa premium
5 2 votes
Ocena użytkowników

Economic i Premium - czyli jak wybrać karmę dla psa "wysokiej jakości"?

To chyba najbardziej czytelny podział karm dla psów.
Każdy psiolub z grubsza wie, że karmy mogą należeć do kategorii:

  • ECONOMIC
  • STANDARD
  • PREMIUM
  • GOLD/EXTRA/ULTRA… PREMIUM

Myślę, że mniej więcej umielibyście z marszu powiedzieć, czym te karmy, tak na chłopski rozum, się różnią, prawda?

  • Economic

czyli popularne marketówki, karmy spełniające absolutne minimum wymagań stawianych przez prawo, tanie i dostępne w każdym sklepie. Bardzo często pod tym pojęciem rozumiemy marki własne sklepów.

  • Standard 

podobnie jak wyżej. Nie ma szału w składzie. Ale to już nie Pufi z Lidla czy AktivPet z Biedry. To już takie “czapi”, froliki, darlingi czy inne pedigri. Bardziej kolorowe, coś tam reklamowane, ale wytrawniejszy Psiolub wie, że jakości to się tam nie znajdzie.
Nie mniej jednak są to karmy absolutnie popularne i co ciekawsze, często towarzyszy im już przekonanie, że pies dostaje coś lepszego niż właśnie karmę marki własnej danego marketu. Solidny marketing stojący za tymi karmami pozwolił się im wbić w świadomość konsumentów.
Uśmiechnięte psy w reklamach tivi, Twój pies kupowałby… Przekaz jest jasny i zrozumiały.

  • Premium

o ho! To już pewnie coś. Średnia półka cenowa pozwala się spodziewać w tych karmach lepszego składu, wyższej zawartości produktów pochodzenia zwierzęcego. Często producent proponuje już różne smaki, czasem pochwali się jakimś certyfikatem jakości. Te karmy z reguły nie znajdują się na półce marketu a znajdziemy je w lecznicach i w sklepach zoologicznych.

  • COŚ TAM Premium

najwyższa jakość i najwyższy segment cenowy. Bardzo często w składzie nie ma już byle “produktów pochodzenia zwierzęcego”, ale już nazwanie konkretne mięsa, kawałki mięsa. Podkreślana jest jakość składników. Skład często jest wzbogacony o minerały, zioła lub inne dodatki funkcjonalne. Dedykowane serie dla konkretnych ras, wieku psa, problemów zdrowotnych.

Czytaliście pierwszą część artykułu o nazwach karm? Jeśli nie, odsyłam tutaj

W artykule tym poruszałam kwestię tego, jak skład karmy dla psa wpływa na jej nazwę.
Co oznaczają nazwy takie jak “jagnięcina z ryżem”. I jeśli pamiętacie tamten artykuł, to już wiecie, że za całą metodologią tworzenia nazw stoją przepisy i normy a producenci powinni/muszą trzymać się metodologii opisanej przez F.E.D.I.A.F

Nie będziecie potrzebować zbyt wiele czasu, by tak “na oko” dopasować te economic, standard, premium i super premium do tamtego artykułu.

Aleee

F.E.D.I.A.F sama z siebie nie definiuje tych określeń

 W żaden sposób nie wiąże nazw sektorów (economic, standard, premium, super premium) z obowiązkowymi zasadami tworzenia nazw.

A to oznacza, że przymiotniki: ECONOMIC, STANDARD, PREMIUM, “COŚ-TAM-PREMIUM” to tylko określenia umowne!

Co to dla Was oznacza? Że nikt nie sprawdza, czy karma premium rzeczywiście zasługuje na to miano.

Możemy jutro otworzyć wspólnie zakład produkcyjny, zacząć produkować karmę z gruzu sojowego ze śladową ilością kurczaka i nikt nam nie zabroni napisać na opakowaniu SUPER PREMIUM KARMA Z KURCZAKIEM. Nie będzie kar, wstydu na fejsie ani ognia piekielnego.

Rozumiecie zatem, dlaczego ciągle podkreślam, że najważniejsze jest czytanie składu?

Okładka może obiecywać mega jakość. 
Tylko skład zweryfikuje te obietnice.

Oczywiście nie oznacza to, że wszyscy producenci nazywając tak swoje karmy robią Was w konia.
Nie jest tak. Są marki, które do definiowania jakości podchodzą rzetelnie.

Ale jednocześnie należy pamiętać, że w sklepach jako karmę z sektora premium możemy nabyć cudo o tym składzie:

Kukurydza, mąka kukurydziana, suszone białko wołowe i wieprzowe*, tłuszcze zwierzęce, suszone białko drobiowe, suszone białko wieprzowe, hydrolizat białka zwierzęcego, sole mineralne, pulpa buraczana, gluten kukurydziany, olej rybny, olej sojowy, drożdże, hydrolizat skorupiaków

Hypoallergenic i Holistic - jak wybrać karmę dla psa wspierajacą zdrowie?

Niestety, przymiotniki hipoalergiczny i holistyczny również nie posiadają definicji, wobec czego nie gwarantują jakości towaru, który kupujecie.

W definicjach F.E.D.I.A.F nie ma żadnej definicji karm hipoalergicznych, żadnych wskazań, żadnych wymogów, których spełnienie pozwoliłoby daną karmę nazwać hipoalergiczną.
Zrozumienie tego faktu jest bardzo istotne, ponieważ Psiolub, który ufa sformułowaniu “hipoalergiczna karma dla psa” i bez zapoznania się z etykietą zakupi ją dla swojego, zmagającego się z alergią czworonoga, może wyrządzić mu krzywdę.

Chcesz wiedzieć więcej
o karmach hipolalergicznych?

I żeby była jasność. Nie kwestionuję tutaj pracy zespołów badawczych, które pracują nad tym, by stworzyć karmy, które nie będą alergizować.

Ale… samo słowo hipoalergiczny nie jest wystarczającą gwarancją braku alergenów. Nie może być.

Bo przykładowo dana karma hipoalergiczna będzie “zbawieniem” dla czyjegoś psa uczulonego na kurczaka, ale dla innego psa uczulonego na wołowinę będzie być może czynnikiem, który pogorszy stan zdrowia.

Należy zapamiętać, że określenie hipoalergiczny nie jest równoznaczne z tym, że karma nie zawiera:

  • kurczaka
  • innych produktów z kurczaka
  • glutenu
  • zbóż
  • innych popularnych alergenów

Zespoły badawcze pracują nad składami, które być może i tylko dla niektórych psów będą stanowiły MNIEJSZE prawdopodobieństwo wywoływania reakcji alergicznych, ale podkreślę to jeszcze raz: żadne przepisy nie nakazują w jakich przypadkach można a w jakich nie powinno się używać przymiotnika hipoalergiczny.

Pamiętacie nasz wspólny biznes z karmą z gruzu sojowego z kurczakiem? Możemy ją nazwać SUPER PREMIUM HYPOALLERGENIC KARMA Z KURCZAKIEM i nadal nikt tego nie zweryfikuje!

I istotna uwaga na koniec.

My zajmujemy się póki co wskazaniami F.E.D.I.A.F, gdyż jest to federacja normująca rynek karm w Europie.
Poza nią istnieje również federacja A.A.F.C.O, działająca gównie w Stanach, ale i w Kanadzie. 
W przeciwieństwie do F.E.D.I.A.F bardziej rygorystycznie podchodzi do nazwy hipoalergiczny.

Według A.A.F.C.O użycie na opakowaniu karm nieweterynaryjnych stwierdzenia, które sugeruje, że dana karma dla psa zapobiega albo leczy, że dana karma dla psa ogranicza występowanie danej choroby – jest zakazane.

Nie znajdziecie tam karm z określeniami typu : “poprawia stan skóry i sierści” czy “powstrzymuje drapanie” albo “zapobiega dysplazji”.
Warto mieć to na uwadze 🙂
Liczę, że u nas w końcu też zakażą takiego ściemniania na opakowaniach.

Holistyczne karmy dla psa - czyli - przepraszam - jakie?

Bardzo modne określenie. Istna perełka na opakowaniach.
Ale umiecie powiedzieć, co za tym określeniem stoi? A co gorsze, zweryfikować, czy karma rzeczywiście daje to, co deklaruje?
Bo F.E.D.I.A.F nie da żadnych wskazówek i karma holistyczna to kolejne określenie bez definicji.

Czysty marketing

Definicja holizmu mówi nam, że nie można rozpatrywać całości jedynie jako sumy składników.
Liczy się całościowy efekt wywoływany przez – w tym wypadku – pożywienie.
Ja to rozumiem tak, że teoretycznie zmierzamy w takich karmach do synergii działania poszczególnych składników. Zwiększamy przyswajalność poszczególnych składników, dzięki wzbogacaniu karmy o inne. Ale to moje domysły, nie definicje i normy.

Weźmy więc pod lupę zboże…
Kwas fitynowy, który jest obecny w zbożach, wpływa negatywnie na absorpcję żelaza, wapnia, cynku, magnezu czy manganu z jelita cienkiego.
Tym samym karmy zawierające jednocześnie zboża, które hamują przyswajanie tych minerałów i mięso, bądź nawet dodatki, które mają ich dostarczyć – nie będą holistyczne…
Napisanie o karmie “bogata w żelazo”, gdy jednocześnie jest ona bogata w zboża…nic nam nie powie o tym, jak “całościowo” czyli holistycznie ta karma wpłynie na organizm, tak?
Bo jak dla mnie wzbogacili karmę w żelazo, by spróbować wyrównać straty powodowane blokowaniem absorpcji.

Odżywianie holistyczne ( psa, ludzia…) oparte jest o naturalne składniki, tak dobrane, by wyciągnąć z pożywienia jak najwięcej pozytywów dla organizmu.

Ale jak sami widzicie na przykładzie zboża i żelaza, aby ocenić, czy dana karma wpisuje się w rzeczywistości w ideę stojącą za nurtem holistycznym, czy tylko się tak nazywa, potrzeba wiedzy na temat żywienia i synergii składników.

Ponownie – nie mamy żadnych wskazówek ani wytycznych, żadnych norm, które miarodajnie i jednoznacznie pozwoliłyby nam daną karmę zaliczyć do tego nurtu lub nie.

Jestem olbrzymim zwolennikiem wspierania zdrowia poprzez jedzenie, wspierania wychodzenia z choroby poprzez jedzenie, diet opartych na naturalnych składnikach i ten nurt zmian obecny w branży karm komercyjnych nawet mnie cieszy.

Nie mniej jednak na dzień dzisiejszy nie spotkałam wielu karm, w przypadku których użycie słowa holizm byłoby uzasadnione.

A dodanie do składu alg lub drożdży browarniczych nie czyni z karmy pożywienia holistycznego 🙂

Jakim przymiotnikom warto zaufać?

  • FRESH

Z reguły powiązane ze składnikiem mięsnym, czyli “fresh chicken”, “fresh beef” itd.
Przymiotnik, który nie oznacza, że wszystkie pozostałe składniki również będą świeże.
Nie oznacza również, że w składzie jest tylko świeża wołowina lub kurczak.
Dowiadujemy się jedynie, że dana karma dla psa powstała z użyciem świeżego, nieprzetworzonego w żaden sposób wcześniej składnika X. 

Nie ma określonych limitów, czyli równie dobrze “fresh chicken” może się pojawić w ilości 24% jak i 1%

  • AUTHENTIC / REAL / TRUE / GENUINE

Użycie takiego przymiotnika jest dozwolone wówczas, gdy dotyczy unikatowego, regionalnego składnika.
Składnika charakterystycznego dla danego obszaru, np: “autentyczny łosoś norweski”, “prawdziwa wołowina z Teksasu”.
Ponownie, nie ma wytycznych co do minimalnej ilości tego składnika w karmie, czyli ponownie może być go ledwie 1%

  • ORGANIC / BIO / BIOLOGICAL / ECOLOGICAL / ECO

I tu faktycznie mamy w końcu jakieś konkrety, gdyż aby opisać swoją karmę jako organic, bio, eco, itd. konieczne jest, by składniki takiego pochodzenia stanowiły minimum 95% suchej masy.
Mało to, istotna jest weryfikacja jakości tych składników i koniecznie muszą one spełniać wytyczne zawarte odpowiednio w regulacjach unijnych dla takich produktów, sztywno oznaczonych w definicji opublikowanej przez F.E.D.I.A.F

  • MADE WITH ORGANIC

Jeśli na opakowaniu mamy podane “made with organic chicken”, oznacza to, że 95% kurczaka w składzie musi być pochodzenia organicznego i spełniać wytyczne, jak wyżej.
I tu już nie ma wytycznych co do ilości całościowo w karmie.
Czyli w samej karmie może być ledwie 4% kurczaka, z czego 95% ma stanowić kurczak spełniający kryteria organiczności… czyli jak widzicie,  już trochę lipa.

Jest olbrzymia różnica między karmą “organic” a “made with organic”.

  • NATURAL

Jeśli karma została opisana jako “natural”, możemy być pewni, że wszystkie składniki karmy zostały wyhodowane w sposób naturalny i bez dodatków chemicznych.

Dopuszcza się jednak, by składniki przed ich użyciem w zakładzie produkcyjnym zostały poddane procesom mrożenia, koncentracji, ekstrakcji, fermentacji pod warunkiem, że zostanie zachowany “naturalny charakter”.

Karma jest wolna od GMO. Do takiej karmy nie dodaje się żadnych składników syntetycznych.

  • MADE WITH NATURAL

Ta definicja jest najbardziej zagmatwana i nie podoba mi się 🙂

Można nazwać karmę wyprodukowaną ze składników naturalnych pod warunkiem, że każdy z wymienionych w nazwie składników daje się zidentyfikować. Przykładowo może to być karma spełniająca wymogi jak wyżej, dla “natural”, ale z dodanymi preparatami witaminowymi.
Może to również być karma “with natural potato”, gdzie tylko “potato” spełnia wymogi stawiane dla natural. :-O

Podobnie jak w przypadku różnicy pomiędzy organic a made with organic różnica może być spora lub też… będzie dotyczyła tylko wzbogacenia karmy. Ślęczałam nad tym zapisem dłuższą chwilę, czytałam go po angielsku i po niemiecku…i nadal nie mam przekonania, czy dobrze oddałam różnicę.

Podsumowanko

Trzeba mieć niestety na uwadze, że producenci karm doskonale śledzą trendy na świecie.

Doskonale wiedzą, że panuje “moda” na zdrowie, na naturę, na bio a nawet na czytanie etykiet 🙂

Pet food industry wydaje magazyn dla producentów karm dla zwierząt i czasem do niego zerkam.
My piszemy, uczymy, jak nie dać się zrobić w balona.
Oni piszą o tym, jak wyjść na przeciw oczekiwaniom konsumentów, nie tracąc zysku.

Dlatego w dobie mody na “clean label” (czytelna etykieta) dają sobie w artykułach wskazówki typu: nie walcz mięsem w składzie, postaw na probiotyki! Niech Twoja karma wspiera jelita, bo przecież granulat warzywny wszyscy kupujecie w tym samym miejscu 🙂

Przewidziałam tą serie na 3 odcinki. Ale ponieważ rynek producentów też reaguje na rosnącą świadomość Opiekunów, nie wykluczam, ze pojawią się kolejne sztuczki, które będzie warto nazwać po imieniu.

aktualizacja: już powstała czwarta część cyklu – o karmie human grade. Polecam

 

jak wybrać karmę dla psa
tu znajdziesz 1 część
jak wybrać karmę dla psa
tu znajdziesz 2 część
karmy human grade jak wybrać karmę dla psa human grade
a tu najnowsza 4 część
5 2 votes
Ocena użytkowników

WITAJ NA MOIM BLOGU

log-a(1)

Wspieram zwierzaki na drodze do zdrowia.
Łączę kropki i docieram do sedna.
Uczę i prowadzę za rękę

Na tym blogu pokażę Ci, jak bezpiecznie i skutecznie stosować dietoterapię i zioła, z korzyścią dla zdrowia Twojego i Twojego psa.

Jak mogę CI pomóc?

Warto przeczytać

Najczęściej wybierane:

Kochacie to!

Newsletter pełen wiedzy

Zapisz się do newslettera! W ten sposób nie przegapisz nowych treści i uzyskasz dostęp do niespodzianek tylko dla subskrybentów.

Previous slide
Next slide
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Puk puk, ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuj
Odrzuć
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności istniała tu od początku istnienia mojego serwisu i od początku istnienia serwisu tak samo dbałam i dbam nadal o to, by Wasze dane były bezpieczne. Wszystkim użytkownikom zawsze udostępniałam prawa, które teraz, dzięki RODO, pojawiły się w ogólnej świadomości, w tym prawo do cofania wszelkich zgód, a także prawo o byciu zapomnianym.

Od początku istnienia serwisu każda rejestrująca się czy zapisująca do newslettera osoba musiała potwierdzić swoją zgodę na otrzymywanie wiadomości z mojej strony dwukrotnie. Raz – uzupełniając formularz zapisu, drugi raz – klikając w link potwierdzający zapis otrzymany w emailu.

Dbam o to, aby moja Polityka Prywatności zawsze była przejrzysta. Jak jednak pokazują narzędzia analityczne dopiero teraz tak naprawdę zaczęliście wchodzić na tą podstronę :)

Jednak tu się praktycznie nic nie zmieniło :D

Miłego czytania!

Jestem właścicielem: fitopies.pl

Każdego Klienta i Użytkownika wymienionych powyżej stron oraz wszystkich publikacji należących do Fitopies obowiązuje aktualna Polityka Prywatności. Jakiekolwiek wprowadzane zmiany polityki prywatności nie wpływają na podstawową zasadę: Fitopies nie sprzedaje i nie udostępnia osobom trzecim danych personalnych czy adresowych Klientów i Użytkowników wymienionych powyżej stron. Fitopies nigdy nie wysyła spamu. Fitopies nigdy nie wyśle Klientom ani Użytkownikom ofert, które nie będą związane z podstawową działalnością firmy. Jeśli nie zgadzasz się z Polityką Prywatności, proszę nie odwiedzać serwisów, nie subskrybować biuletynów tworzonych przez Fitopies a także nie nabywać produktów ani usług oferowanych przez Fitopies Korzystając z wyżej wymienionych serwisów, oferowanych przez nie usług i zapisując się do subskrypcji biuletynu, zgadzasz się z niniejszą Polityką Prywatności i oświadczasz, że:
  1. wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych, podanych dobrowolnie, dla celów marketingowych przez Fitopies. Zgoda obejmuje również przetwarzanie danych w przyszłości, pod warunkiem braku zmiany celu przetwarzania.
  2. wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej od Fitopies, na podane przez Ciebie dane teleadresowe.
  3. zostałeś/aś poinformowany/a o tym, że: - administratorem Twoich danych osobowych jest Fitopies; - masz prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo do ich poprawiania i usuwania; - podanie danych osobowych jest dobrowolne, a jednocześnie niezbędne do korzystania z serwisu.

Polityka prywatności serwisu fitopies.pl

1. Informacje ogólne

1. Operatorem Serwisu fitopies.pl i Administratorem Danych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest Agnieszka Magiera, Paszyn 621, 33-326 Paszyn, NIP 9111823353. Możesz się ze mną skontaktować wysyłając email na adres: agamagiera@fitopies.pl

2. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:

a. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje.

b. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. "ciasteczka").

c. Poprzez gromadzenie logów serwera www przez operatora hostingowego.

3. Serwis powierza przetwarzanie danych osobowych tylko sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych i gwarantującym bezpieczeństwo tych danych.

Co to dla Ciebie oznacza, tak po ludzku:

Zakładając konto użytkownika, składając zamówienie, zapisując się do newslettera, komentując któryś z artykułów na blogu, czy po prostu kontaktując się ze mną za pośrednictwem formularza i poczty email, przekazujesz mi swoje dane osobowe, a ja gwarantuję, że Twoje dane są poufne, bezpieczne i nie są udostępniane podmiotom trzecim bez Twojej zgody.

Jak to wygląda w praktyce?

Kiedy wchodzisz i przeglądasz moją stronę internetową:

a) Twoją obecność rejestrują narzędzia analityczne Google Analytics, które zbierają informacje na temat Twoich odwiedzin strony, tego, jakie podstrony zostały wyświetlone, ile czasu tam spędzono, czy zostały odwiedzone ( kliknięte) inne podstrony. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics. W ramach Google Analytics zbierane są dane demograficzne oraz dane o zainteresowaniach. W ramach ustawień plików cookies możesz zadecydować, czy wyrażasz zgodę na zbieranie o Tobie takich danych, czy nie.

b) Twoją obecność rejestruje Facebook Pixel, który umożliwia prezentowanie spersonalizowanych reklam w serwisie Facebook. Wiążę się to z wykorzystywaniem plików cookies firmy Facebook. W ramach ustawień plików cookies możesz zadecydować, czy wyrażasz zgodę na korzystanie przeze mnie w Twoim przypadku z Pixela Facebooka.

c) Korzystam z systemu komentarzy Disqus, co wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies tego narzędzia. Jeśli więc skomentujesz cokolwiek w moim serwisie, stanie się to za pośrednictwem Disqus i ich pliki cookies zbiorą Twoje dane.

d) Przy każdym artykule masz możliwość skorzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie moich treści w serwisach społecznościowych. Korzystanie z tych funkcji może wiązać się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, Google+, Pinterest.

Kiedy składasz zamówienie w sklepie:

a) Do realizacji zamówienia potrzebuję Twojego imienia, nazwiska, adresu, numeru telefonu, adresu email. Po pierwsze, muszę gdzieś tą paczkę wysłać :) Po drugie, musimy mieć możliwość kontaktu na wypadek błędu w zamówieniu, błędu w adresie, braku czy nieprawidłowej płatności czy w innych sytuacjach.

b) Twoje dane trafiają do mojego panelu administracyjnego, czyli do bazy sklepu na platformie  wordpress i wtyczki woocommerce. Ich też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

c) Cała strona jest umieszczona na serwerach LH. Ich też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

d) Po złożeniu zamówienia wystawię Ci rachunek poprzez serwis IFIRMA. Ich też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

e) No i perełka! Dzięki nowym przepisom, które każą mi traktować Ciebie tak, jakby to była nowość, muszę Cię powiadomić, że Twoje dane teleadresowe udostępniam wybranemu na etapie składania zamówienia DOSTAWCY. Z pewnością otrzymasz od wybranego Dostawcy email z potwierdzeniem, że ja paczkę nadałam. Jest również możliwe, że Kurier reprezentujący Dostawcę zadzwoni do Ciebie. Tak, to ja podałam mu Twój adres i numer!! Ale to wszystko po to, by usługa zrealizowana została sprawnie i szybko bez biegania i szukania przesyłek po całym mieście. Dostawców też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

Jeśli zgodzisz się na otrzymywanie newslettera

a) Twój adres email trafi do mojej bazy, ale jak było zawsze – wyślę Ci cokolwiek dopiero, gdy potwierdzisz zapis drugi raz, klikając w link otrzymany ode mnie w mailu. Tak było zawsze, nic się nie zmieniło.

b) Do wysyłki emaili korzystam z wtyczki email subscribers, w ramach którego przetwarzane są dane subskrybentów newslettera.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Ciebie wystarczające, poniżej znajdują się informacje szczegółowe.

2. Dane osobowe

1. Operatorem Serwisu fitopies.pl i Administratorem Danych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest Agnieszka Magiera, Paszyn 621,33-326 Paszyn, NIP 9111823353. Możesz się ze mną skontaktować wysyłając email na adres: agamagiera@fitopies.pl

2. Jeśli uznasz, że przy przetwarzaniu Twoich danych osobowych dopuściłam się naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, masz możliwość wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

3. Cele, podstawy prawne oraz okres przetwarzania danych osobowych wskazane są odrębnie w stosunku do każdego celu przetwarzania danych (patrz: opis poszczególnych celów przetwarzania danych osobowych).

4. Uprawnienia. RODO przyznaje Ci następujące potencjalne uprawnienia związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:

  1. prawo dostępu do danych osobowych,

  2. prawo do sprostowania danych osobowych,

  3. prawo do usunięcia danych osobowych,

  4. prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,

  5. prawo do wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,

  6. prawo do przenoszenia danych,

  7. prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego,

  8. prawo do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli takową zgodę wyraziłaś.

Zasady związane z realizacją wskazanych uprawnień zostały opisane szczegółowo w art. 16 – 21 RODO. Zachęcam do zapoznania się z tymi przepisami.

5. Odbiorcy danych. Dane podane w formularzach mogą być przekazane podmiotom technicznie realizującym niektóre usługi na Twoją rzecz. Między innymi:

  1. LH.pl https://www.lh.pl/kontakt – w celu przechowywania danych osobowych na serwerze,

  2. IFIRMA https://www.ifirma.pl – w celu korzystania z programu do fakturowania, w którym przetwarzane są dane osób, dla których wystawiana jest faktura/rachunek,

  3. E sprzedaż https://esprzedaz.com/ – platforma sprzedażowa, w celu umożliwienia złożenia i obsługi zamówienia w sklepie Psiegryzki/Fitopies

  4. Dostawcy usług, firma INPOST oraz DHL – celem dostarczenia zamówionych produktów fizycznych na wskazany adres.

Wszystkie podmioty, którym powierzam przetwarzanie danych osobowych gwarantują stosowanie odpowiednich środków ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych wymaganych przez przepisy prawa.

3. Cele i czynności przetwarzania

1) Konto użytkownika. Zakładając konto użytkownika, podajesz dane niezbędne do założenia konta, takie jak adres e-mail, imię i nazwisko, dane adresowe, numer telefonu. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do założenia konta. W ramach edycji danych konta możesz dokonywać zmiany lub usunięcia swoich danych. Pamiętaj jednak, że usunięcie konta nie prowadzi do usunięcia informacji o zamówieniach złożonych przez Ciebie z wykorzystaniem konta. Takie dane trzymam tak długo, jak jest to konieczne ze względu na przepisy podatkowe.

Dane przekazane mi w związku z założeniem konta są przetwarzane w celu założenia i utrzymywania konta na podstawie umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną zawieranej poprzez rejestrację konta.

2) Zamówienia. Składając zamówienie, podajesz dane niezbędne do realizacji zamówienia, takie jak imię i nazwisko, adres do rozliczeń, adres e-mail, numer telefonu. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do złożenia zamówienia.

Dane przekazane mi w związku z zamówieniem, przetwarzane są w celu realizacji zamówienia, wystawienia i wysłania faktury, uwzględnienia faktury w mojej dokumentacji księgowej oraz w celach archiwalnych i statystycznych.

Dane o zamówieniach będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji zamówienia, a następnie do czasu upływu terminu przedawnienia roszczeń z tytułu zawartej umowy. Ponadto, po upływie tego terminu, dane nadal mogą być przeze mnie przetwarzane w celach statystycznych. Przepisy podatkowe nakładają na mnie obowiązek przechowywania faktur z Twoimi danymi osobowymi przez okres 5 lat od końca roku podatkowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W przypadku danych o zamówieniach nie masz możliwości sprostowania tych danych po realizacji zamówienia. Nie możesz również sprzeciwić się przetwarzaniu danych oraz domagać się usunięcia danych do czasu upływu terminu przedawnienia roszczeń z tytułu zawartej umowy. Podobnie, nie możesz sprzeciwić się przetwarzaniu danych oraz domagać się usunięcia danych zawartych w fakturach.

3) Newsletter. Jeżeli chcesz zapisać się do newslettera, musisz przekazać mi swój adres e-mail za pośrednictwem formularza zapisu do newslettera. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, by zapisać się do newslettera.

Dane przekazane mi podczas zapisu do newslettera wykorzystywane są w celu przesyłania Ci newslettera, a podstawą prawną ich przetwarzania jest Twoja zgoda wyrażona podczas zapisywania się do newslettera.

Dane są przetwarzane przez czas funkcjonowania newslettera, chyba że wcześniej zrezygnujesz z jego otrzymywania. Wówczas usunę Twoje dane z mojej bazy.

4) Reklamacje i odstąpienie od umowy. Składając reklamację lub odstępując od umowy, przekazujesz mi dane osobowe zawarte w treści reklamacji lub oświadczeniu o odstąpieniu od umowy, które obejmują: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, adres e-mail, numer rachunku bankowego. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, by złożyć reklamację lub odstąpić od umowy.

Dane będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji procedury reklamacyjnej lub procedury odstąpienia. Reklamacje oraz oświadczenia o odstąpieniu od umowy mogą być ponadto archiwizowane w celach statystycznych.

W przypadku danych zawartych w reklamacjach oraz oświadczeniach o odstąpieniu od umowy nie masz możliwości sprostowania tych danych. Nie możesz również sprzeciwić się przetwarzaniu danych oraz domagać się usunięcia danych do czasu upływu terminu przedawnienia roszczeń z tytułu zawartej umowy.

5) Komentarze. Jeżeli chcesz skomentować treść na blogu, musisz wypełnić formularz Disqus i podać w nim swój adres e-mail oraz imię/nick. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, by dodać komentarz.

Dane będą przetwarzane przez czas funkcjonowania komentarzy na blogu, chyba że wcześniej poprosisz o usunięcie komentarza, co spowoduje usunięcie Twoich danych z bazy.

6) Kontakt e-mailowy. Wysyłając do mnie wiadomość za pośrednictwem formularza lub poczty elektronicznej, automatycznie przekazujesz mi swój adres email, na który mam udzielić odpowiedzi. Podanie adresu email jest dobrowolne, ale niezbędne, by nawiązać kontakt. Może się zdarzyć, że w treści wiadomości zawrzesz inne dane osobowe, na co nie mam wpływu.

Twoje dane są przetwarzane w celu kontaktu z Tobą, a podstawą przetwarzania jest Twoja zgoda wynikające z zainicjowania tej formy kontaktu.

Treść korespondencji nie jest przeze mnie magazynowana, ale zawsze możesz zarządać jej usunięcia. Muszę jednak zaznaczyć, że biorę pod uwagę możliwość wystąpienia między nami sytuacji konfliktowej i może się zdarzyć, że w sytuacji spornej między nami zachowanie korespondencji będzie dla mnie priorytetowe z uwagi na przebieg i rozstrzygnięcie sporu.

4. Informacje w formularzach

1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika.

2. Serwis może zapisać ponadto informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP)

3. Dane w formularzu nie są udostępniane podmiotom trzecim inaczej.

4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego.

5. Informacja o plikach cookies i technologiach śledzących

1. Serwis korzysta z plików cookies.

2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.

4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:

a. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

b. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

c. określania profilu użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.

5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.

7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

9. Zalecam przeczytanie polityki ochrony prywatności tych firm, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics

10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google i Facebook, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.

11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

12. Możesz zapobiec rejestrowaniu zgromadzonych przez pliki cookies danych dotyczących korzystania przez Ciebie z mojej strony internetowej przez Google, jak również przetwarzaniu tych danych przez Google, instalując wtyczkę do przeglądarki znajdującą się pod następującym adresem: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout.

13. Informacje zbierane w ramach Pixela Facebooka są anonimowe i nie pozwalają mi na identyfikację użytkowników.

6. Logi serwera

1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem oraz w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych.

2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Ponadto zapisowi mogą podlegać:

a. Czas nadejścia zapytania,

b. Czas wysłania odpowiedzi,

c. Nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,

d. Informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,

e. Adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do Serwisu nastąpiło przez odnośnik,

f. Informacje o przeglądarce użytkownika,

g.Informacje o adresie IP.

3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.

4. Dane powyższe są wykorzystywane jedynie dla celów administrowania serwerem.

7. Udostępnienie danych

1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.

3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez Serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

8. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www

2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:

a. Internet Explorer

b. Chrome

c. Safari

d. Firefox

e. Opera

f. Android

g. Safari (iOS)

h. Windows Phone

i. Blackberry

Zmiany Polityki Prywatności Fitopies zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w Polityce Prywatności. Zmiany Polityki Prywatności będą komunikowane Użytkownikom na stronie Serwisu oraz podczas logowania Użytkownika do Serwisu. Wszelkie zmiany do Polityki Prywatności stają się skuteczne w chwili ich zamieszczenia na stronie internetowej Serwisu, o ile nie zastrzeżono inaczej. Po ukazaniu się na stronie głównej Serwisu lub w innych miejscach do tego przeznaczonych w Serwisie informacji o zmianach w Polityce Prywatności, Użytkownik powinien niezwłocznie zapoznać się ze zmianami, gdyż aktywacja w Serwisie po takim ogłoszeniu stanowi bezwarunkową akceptację nowej treści Polityki Prywatności przez Użytkownika. UWAGA: Wszystkie zakupy USŁUG świadczonych drogą elektroniczną są nie-refundowalne i nie podlegają reklamacji. Zgodnie z prawem nie możesz odstąpić od umowy w przypadku, gdy rozpocząłeś już korzystanie z zamówionych usług. Informacje na stronie są wyłącznie wyrazem osobistych poglądów autora i nie stanowią „rekomendacji” w rozumieniu przepisów ani indywidualnej porady. Wszelkie decyzje i działania podejmujesz na własną odpowiedzialność.
Save settings
Cookies settings