Testy alergiczne u psa – hit czy kit?

testy alergiczne u psa jak wzmocnić odporność u psa
Nie ma nic gorszego dla naszych oczu, niż widok psa, który się męczy i któremu nie możemy/nie potrafimy pomóc. Nic więc dziwnego, że szukamy ścieżek, które pozwolą tą mękę skutecznie ukrócić.
testy alergiczne u psa jak wzmocnić odporność u psa
3.7 3 votes
Ocena użytkowników

Testy alergiczne u psa - w poszukiwaniu idealnego rozwiązania.

 

Nie ma nic gorszego dla naszych oczu, niż widok psa, który się drapie do krwi, męczy i któremu nie możemy/nie potrafimy pomóc. Nic więc dziwnego, że szukamy ścieżek, które pozwolą nam tą mękę skutecznie ukrócić. Raz na zawsze!

Alergia u psa stała się problemem powszechnym.

Nie dziwi zatem, że coraz większa ilość lekarzy weterynarii wprowadza do katalogu wykonywanych badań również te identyfikujące alergeny.

I w idealnym świecie wykonanie testu alergicznego podałoby odpowiedź na tacy:

  • Odczulmy na to i po sprawie,
  • unikaj tego, a Twój pies będzie znowu radosny!
  • Odstaw to, a świąd zniknie, sierść odrośnie,
  • biegunki się skończą,
  • drożdżyce przepadną,
  • a wraz z nimi zacieki na pycholku Twojego pupila.
 

Cel jest słuszny – ulżyć Twojemu psu.

Ale jedyne czego możesz być pewien, to lżejszy po wszystkim portfel.

 

 

Dostępne testy alergiczne u psa

W zależności od podejrzewanej przyczyny, istnieją dwa podstawowe typy testów alergicznych: badanie skóry i badanie krwi.

Test śródskórny polega na wstrzykiwaniu niewielkiej ilości potencjalnych antygenów w skórę. Następnie lekarz weterynarii szuka nadmiernej reakcji wokół miejsca wstrzyknięcia.

Są też – a raczej były – testy skórne, gdzie alergen był przykładany/mocowany do powierzchni skóry. Jednak z uwagi na duże ryzyko niepowodzenia, błędnych odczytów i kilka innych czynników, te testy praktycznie wypadły już z użycia.

Najpopularniejsze obecnie są testy krwi, takie jak RAST (IgE) i ELISA (test immunoenzymatyczny z użyciem specjalnej płytki – IgG, ). Sprawdzają, czy w krwi psa nie ma przeciwciał indukowanych antygenem.

 

Przyjrzyjmy się im bliżej zwracając uwagę na ich wady.

 

TESTY ŚRÓDSKÓRNE:

  • stosowane w rozpoznawaniu uczuleń na alergeny wziewne;

a)   liczba iniekcji, które trzeba wykonać, może stanowić problem u niewielkich psów, co rozwiązuje się poprzez stosowanie mieszanek. Jednak im większa (bogatsza) jest mieszanka, tym większe prawdopodobieństwo błędu. Dodatkowo, gdy test wyjdzie dodatni dla danej mieszanki, należy wykonać badanie ponownie już dla poszczególnych jej składników.

 

b)  konieczne jest wykonanie badania kontrolnego, które wykluczy reakcję na rozpuszczalnik oraz wykluczy wpływ stosowanych leków przeciwzapalnych na wynik.

 

c) wiek psa wpływa na wynik: u młodych psów często występuje wynik ujemny a u psów starszych, które często zostały już poddane długotrwałemu leczeniu kortykosterydami istnieje brak możliwości odczytania wyników testu lub wyjdą one fałszywie ujemne.

 

d) uogólnione zmiany skórne, ropne zapalenia, malasezja, zaburzenia rogowacenia sprawiają, że badanie jest bezcelowe. Skóra musi być całkowicie zdrowa, by badanie miało sens.

 

e) w trakcie trwania badania, od ostatniego zastrzyku do odczytu, pies nie może się drapać, dotykać i nie można wywierać nacisku na ostrzykiwaną powierzchnię skóry

 

f)  stres u psa w momencie badania objawiający się napięciem mięśni negatywnie wpływa na wynik.

g)  w przypadku skóry pigmentowanej odczyt wyniku jest niemożliwy.

      •  
      •  
  • stosowane w rozpoznaniu APZS ( atopowe pchle zapalenie skóry);
 

a)  takie same problemy jak powyżej.

b)  jednak objawy APZS są na tyle charakterystyczne, że samo badanie wykonuje się tylko z uwagi na Opiekuna, który nie przyjmuje do wiadomości tego, że pies ma/miał i jest uczulony na pchły.

  •  stosowane w rozpoznaniu alergii na jad owadów błonkoskrzydłych;
 
 
W przypadku alergii pokarmowej testy śródskórne nie znajdują praktycznego i potwierdzonego zastosowania, o czym będzie dalej
 

 

TESTY KRWI

stosowane w rozpoznawaniu uczuleń na alergeny wziewne;
– jak w przypadku testów śródskórnych jedynym wskazaniem do wykonania testów z krwi jest dokonanie wyboru alergenów wziewnych celem wdrożenia immunoterapii swoistej.

– dla każdego alergenu miano swoistych IgE różni się znacząco, stąd dla każdego alergenu należy posiadać testy kontrolne ujemne i dodatnie, co w praktyce jest niewykonalne. Wykonuje się extrapolację wyników uzyskanych z testów dodatnich. W literaturze zwraca się uwagę na to, że laboratoria nie informują o testach kontrolnych dodatnich a jedynie o porównywaniu z wynikiem kontrolnym ujemnym

– każde laboratorium samodzielnie ustala wartości progowe dla swoich testów, co prowadzi do wątpliwości, co do ich jakości, o czym będzie dalej.

      •  
      •  
W przypadku diagnozowania alergii pokarmowej testy krwi IgE i IgG również nie znajdują praktycznego zastosowania a ich skuteczność nie została udowodniona.
 
Jednak z uwagi na masowe ich użycie w tym celu, zajmiemy się tym wątkiem oddzielnie w dalszej części tekstu.
 
 
testy alergiczne piesek

testy alergiczne u psa - skąd się bierze ich nieskuteczność?

W klasycznej alergii pokarmowej biorą udział IgE, co prowadzi do natychmiastowego wydzielania histaminy i bazofilii. Symptomy alergii pojawiają się nagle, gwałtownie i co najważniejsze – za każdym razem, gdy mamy kontakt z alergenem.

Ciężko to przegapić.

Natomiast najbardziej popularne aktualnie testy na nietolerancję pokarmową, mierzą reakcję IgG.

Popularność tej metody wzięła się z jej popularności “wśród ludzi”, mimo że ani w przypadku ludzi, ani tym bardziej psów nie została nigdy potwierdzona jej skuteczność!

Ba! Jedną z pierwszych osób, które podważyły zasadność wykonywania testów IgG  jest sam autor tej metody (Vojdani).

W kilka lat po opracowaniu tej metody, zwrócił on uwagę na brak powtarzalności wyników testów między różnymi laboratoriami a nawet wykonywanych ponownie w tym samym laboratorium.

 

Ale po kolei – co to są antygeny i przeciwciała IgG

 

Układ odpornościowy rozpoznaje, uczy się i pamięta wszystko, z czym kiedykolwiek miał kontakt.

Każdy element otoczenia to dla niego antygen – czyli coś, co układ odpornościowy rozpoznaje jako substancję dla siebie obcą i co wzbudza jego reakcję.

Pojawienie się antygenu powoduje pobudzenie limfocytów B i powstanie przeciwciał. Przeciwciało to inaczej immunoglobulina, w skrócie Ig. Kolejna literka odpowiada za klasę przeciwciał, czyli coś na kształt ich specjalizacji.

Rolą każdego przeciwciała jest zobojętnienie antygenu.  Antygeny i przeciwciała.  Brzmi to strasznie, ale odbywa się w tej chwili u Ciebie, u Twojego psa, u każdego innego psa i każdego innego człowieka.

Bo wszystko powoduje reakcję układu odpornościowego.

Rozumiesz? Wszystko! Tylko że w większości przypadków nasz układ odpornościowy skutecznie rozpoznaje element środowiska – pyłek, białko, składniki pożywienia czy składniki kosmetyków.  Następuje połączenie odpowiedniego Ig z tym rozpoznanym antygenem i pozbawienie go patogenności – czyli zapewnienie odporności, ochrony przeciwzakaźnej.

Mamy u psa różne Ig: IgE, IgG, IgA, IgM i IgD. Każda z nich uwalnia się w obliczu konkretnych czynników i ma określoną specyfikę działania i okres trwania.
 

IgG  to u psa ok 80%  wszystkich immunoglobulin. Taka baza działania układu odpornościowego, odgrywająca rolę w odporności przeciwzakaźnej i przeciwtoksycznej.

Pomyśl o IgG jak o policjancie, który nadaje “do bazy”, że widzi złodzieja, ale już go zamykał 15 razy, więc i teraz sobie poradzi. W zdrowym organizmie stale trwa taka skuteczna łapanka. Z każdym pojawieniem się tego już raz notowanego “bandziora”, nasz policjant szybciej i sprawniej się z nim rozprawia.

Ale czasem coś idzie nie tak i nasz “policjant” nie rozpoznaje “bandziora” i wzywa posiłki.

I tak IgE są odpowiedzialne za reakcje alergiczne typu natychmiastowego i uwalnianie histaminy. Odpowiadają również za zwalczanie inwazji pasożytniczych.
 

Jednak o ile obecność IgE świadczy wprost o stanie zapalnym/pasożytach/alergii, czyli o czymś, czego nasz organizm nie chce, to wysoka/podwyższona obecność IgG niekoniecznie jest złem.

Obecność przeciwciał IgG może wręcz świadczyć o tolerancji określonego antygenu, czyli np. pożywienia.

Organizm psa skutecznie reaguje na jakąś substancję, IgG “rozpoznaje” ją i neutralizuje zanim przybiegnie 😉 IgE i narobi bałaganu ( uwolni histaminę i spowoduje stan zapalny).

Z tego powodu przeciwciała IgG przeciwko żywności są zwykle wykrywalne u zdrowych ludzi i psów. Nie ma wiarygodnych dowodów na to, że pomiar przeciwciał IgG jest przydatny w diagnozowaniu alergii pokarmowej lub nietolerancji, ani że przeciwciała IgG powodują jakiekolwiek objawy.

W rzeczywistości przeciwciała IgG odzwierciedlają jedynie ekspozycję na coś i BYĆ MOŻE TO alergen, ale nie stwierdzają alergii, nie stwierdzają obecności choroby i nie wskazują, co dokładnie MOŻE sprawiać problem.

Innymi słowy i w uproszczeniu – IgG udowadania, że Twój pies w ciągu życia jadł wołowinę, kurczaka, soje, ryż czy inne. Rozpoznał je i zapamiętał. Wyższy poziom tych przeciwciał oznacza jedynie, że te produkty były spożywane “ostatnio”.

Test mówi ci zatem dokładnie tyle, co już wiesz – alergenem może być wszystko, co dotąd pies spożywał. Rachunek za tą odkrywczą informację proszę opłacić w kasie.

Pomimo badań wykazujących absolutną bezużyteczność tej techniki, jest ona nadal promowana.

BĄDŹ CZUŁY I SPECYFICZNY –  testy alergiczne u psa a parametry badania.

 
Każdą metodę diagnostyczną charakteryzują dwa parametry: czułość i specyficzność.
 
Czułość na poziomie 100% oznacza że test wykryje wszystkie chore osoby i nikogo nie przegapi.
 
Specyficzność na poziomie 100% oznacza że test prawidłowo oceni, kto jest zdrowy i również nikogo nie przegapi.
 
Czułość na poziomie 70% oznacza, że test może przegapić aż 30% chorych
30 psy na 100 będą naprawdę chore mimo że test nic nie wykazał!
 
Specyficzność na poziomie 70% oznacza, że test może przegapić aż 30% zdrowych
30 na 100 psów zostanie uznane za chore, mimo że są zdrowe!
 
Widzicie problem?
 
W idealnej sytuacji oba te parametry powinny być równe 100%, ale ideałów niestety nie ma!
 
Duży wpływ na te parametry ma wartość referencyjna określona przez laboratorium.
 
Jeśli te wartości referencyjne będą ustawione na niskim poziomie, np: 5mcg/mlrośnie nam czułość, czyli wykryjemy więcej chorych, ale specyficzność spadnie i uznamy więcej zdrowych psów za chore.
 
Jeśli tą wartość referencyjną podniesiemy – spadnie nam czułość, czyli przegapimy więcej chorych psów.
 
I tak dochodzimy do kolejnego problemu związanego z testami, czyli:
 
 

NORMA – jak rozpoznać chorego?

 
W przypadku każdego badania krwi mamy ustalone widełki lub jeden poziom, którego dany parametr krwi nie może przekroczyć.
 
Dzięki temu ocenia się, w jaki sposób wynik nasz czy naszego psa wygląda na tle uśrednionej zdrowej populacji.
 
Jednak w przypadku alergii ustalenie takich widełek nie jest proste. A sprawę komplikuje dodatkowo fakt, że dla każdej substancji takie widełki musiałyby zostać ustalone oddzielnie.
 
Jest jedno badanie, w którym podjęto właśnie takie próby ustalenia widełek dla różnych pokarmów i rozrzut był bardzo duży.
 

Cytuję: “Dolna granica przedziału odniesienia dla wszystkich badanych alergenów (n = 64) wynosiła <2 μg / ml. Mediana górnej wartości przedziału odniesienia dla wszystkich 64 alergenów wyniosła 12,9 mcg / ml, przy czym tuńczyk (f40) ma najniższy górny limit przedziału przy 3,8 mcg / ml, a pleśń Setomelanomma rostrate (m8) wykazuje najwyższą górną granicę przedziału przy 131 mcg / L.”

 
O czym to świadczy? Że test, w którym uśrednia się wartość referencyjną dla wszystkich pokarmów na jednym poziomie jest absolutnie bezużyteczny dla nas ( jeśli badamy siebie) i dla naszych psów również.
 


I teraz pomyślcie – jaki jest efekt ustalenia średniej niskiej wartości dla wszystkich pokarmów jednakowo?


No taki, że testy alergiczne u psa często udowadniają rzekomą nietolerancję na wszystko.
 
Czyli dobrze wydałeś pieniądz!
Test CI “wszystko udowodnił!”
 
Tylko czy rozumiesz, co dokładnie Ci udowodnił?
 
 
Przykład: Twój pies żywiony jest królikiem. Normalna jest więc obecność IgG związanego z białkiem króliczym. IgG ma okres półtrwania od 10 do 23 dni!
 
Jeśli Twój pies w ostatnim miesiącu codziennie jadł królika i codziennie jego układ odpornościowy  rozpoznawał królika tworząc odpowiednie IgG, to to IgG we krwi narasta (10 do 23 dni okres półtrwania) i wysoka wartość może oznaczać właśnie tolerancję tego białka a nie drzemiący w nim problem.
 
To sygnał: wszystko jest w porządku, rozpoznajemy królika, radzimy sobie, sytuacja jest pod kontrolą.
 
Do dzisiaj nie udowodniono jaką wartość specyficznych IgG można uznać za zbyt wysoką i już odpowiedzialną za objawy.

Do dzisiaj nie zostało również opublikowane żadne badanie, w którym psy/ludzi u których test IgG wykazał nadwrażliwość poddano próbie prowokacji pokarmem i ta prowokacja potwierdziła wynik testu!
 
 

DOWÓD SPOŁECZNY – dlaczego niektórzy potwierdzają, że testy alergiczne u psa są skuteczne?

 
 
 
Społeczny powód pierwszy:  bo wydałeś pieniążki,
 
Jeżeli nie widać/nie odczuwasz poprawy musisz przyznać sam przed sobą, że chyba wyrzuciłeś je w błoto.
 
To nie jest proste i szybciej przyznamy sami przed sobą, że chyba nie do końca prawidłowo stosujemy się do zaleceń, niż że to że daliśmy się naciągnąć na badanie i na coś, co “nie działa”.
 
Taką sytuację zdaje się potwierdzć jedno z badań przeprowadzonych przez producenta testów, gdzie na blisko 5300 osób 75% poświadczyło, że po zmianach zgodnych z testem poprawiło się ich samopoczucie.
 
Problem w tym, że to:
a) “badanie” producenta, wśród swoich klientów;
b) nie badanie a właśnie ankieta;
 
Nikt nie zbadał ich po wprowadzeniu zmian w diecie i nie sprawdził w sposób obiektywny/mierzalny zadeklarowanych zmian.
 
Nie było grupy kontrolnej, której powiedziano bzdury i sprawdzono, jak sama sugestia wpłynie na ich odczucia
 
A przecież nauka zna przypadki deklarowania ozdrowień po spożyciu placebo.
 
 
I tak, akceptuję, że Ty lub Twój pies RZECZYWIŚCIE czujecie się lepiej, jednak nie koniecznie w wyniku zastosowania się do wyników testów. Na szybko wymienię kilka powodów:
1) zmiana karmy na lepiej strawną, o lepszym składzie, lepiej przyswajalną;
2) wyrównanie niedoborów pokarmowych;
3) zmniejszenie obecności leptyn czy aglutynin w diecie;
4) wraz ze wzrostem jakości pokarmu: zmniejszenie ilości chemii i barwników w diecie
5) wykluczenie/zminimalizowanie żywności przetworzonej a tym samym obecności transglutaminaz w diecie
 
Jest ich zdecydowanie więcej, ale rozumiesz już, o co chodzi?
 
Aby poprawić jakość diety swojej lub swojego psa, szczególnie w obliczu nadwrażliwości, nie musisz robić testów!
 

Po prostu skup się na poprawie jakości!

 
Testy alergiczne u psa- co już wyjaśniłam powyżej – niekoniecznie dają miarodajną odpowiedź.
 
 
I na koniec tej sekcji:
 
Już powyżej zwróciłam uwagę na to, że w przypadku atopowego pchlego zapalenia skóry, sugeruje się testy w obliczu oporu Opiekuna przed faktem, że pies ma/miał pchły i źle to znosi.
 
Takie zastosowanie tych testów wprost formułuje podręcznik dla weterynarzy – użyj ich, by przekonać opornych.
 
Skąd wiesz, czy takiej samej argumentacji  – “zróbmy test, może w końcu zrozumiesz” nie stosuje się wobec pokarmówek?
 
 
 

TESTY NA ALERGIĘ POKARMOWĄ- diagnostyka czy marketing?

 
 
Pisałam to już wyżej – do dzisiaj nie zostało opublikowane badanie, w którym psy/ludzi u których test IgG wykazał nadwrażliwość poddano próbie prowokacji pokarmem i ta prowokacja potwierdziła wynik testu!
 
W podręczniku o chorobach alergicznych dla weterynarzy nie uznaje się testów na alergię pokarmową za narzędzie diagnostyczne. Nie ma dróg na skróty. Pozostaje wywiad i dieta eliminacyjna!
 
W raporcie ICADA, na który często się w postach o alergiach powołuję i który jest aktualizowany w oparciu o nowe badania w cyklu co 5 lat również nadal odrzuca się testy serologiczne/ z krwi jako narzędzie diagnostyczne.
 
W szczególe: 
  • nie ma podstaw, by stosować testy na alergię pokarmową i w przypadku atopii do rozróżniania psów chorych od zdrowych czy ze świądami innego pochodzenia.
  • Testy serologiczne i śródskórne nie są zalecane w celu określenia nadwrażliwości pokarmowej u psów z atopią wywołaną jedzeniem.
  • Istnieją dowody, że test wykonany przez różne laboratoria daje odmienne wyniki.
 

DLACZEGO WIĘC TESTY ALERGICZNE U PSA SĄ TAK CHĘTNIE ROBIONE?

 
Nie robią nikomu krzywdy,
 
Może kogoś zmuszą do myślenia i zmian, a te okażą się dobre.
 
A przy okazji hajs się zgadza.
 
WIN-WIN
las 300x300 1

Bezużyteczność testów a nietolerancja i alergia pokarmowa u psa

Okej, już wiesz, że testy alergiczne u psa nie są najlepszą i najskuteczniejszą metodą diagnostyczną, ale może chociaż przybliżą Cię do prawdy.

Może jednak warto.

Zatem, co fizycznie da CI test?

 

Zacznijmy od rzeczy bardzo prostej

 

 

 

1) CZY TEST ROZWIĄZUJE TWÓJ PROBLEM?

Przykład 1:  testy wykazują, że Twój pies jest uczulony na kurz domowy i brzozę, która jest naturalnym elementem krajobrazu w całym sąsiedztwie.

Aby alergii u psa nie wystąpiła, musiałabyś zmienić miejsce zamieszkania albo wysterylizować dom i wylesić miasto – powodzenia!

Co zatem, poza poczuciem totalnej bezsilności, dał Ci ten test?

 

 

Przykład 2: dostarczony CI test wykazał, że Twój zwierzak “jest uczulony na wszystko” a jedynym rodzajem mięsa, który nie wykazał reakcji jest… struś czy inne mocno egzotyczne białko.

Wiadomo, granice się otwierają, mamy dostępne różne opcje i ostatecznie gdzieś tego strusia kupisz.

Ale z doświadczenia wiem, że większość ludzi nie skupia się na dostępnym rozwiązaniu (kup strusia) a na porażającym braku pola do manewru.

Bo co, jak po roku takiej monodiety struś też uczuli. Co, jak go braknie?

I teraz najważniejsze: jeśli psu w teście “wyjdą” przeciwciała IgA lub IgM lub IgG na określony dietetyczny antygen, oznacza to utratę tolerancję oralnej na ten antygen.

Jeśli chcemy uniknąć reakcji układu odpornościowego na ten produkt, to musimy spróbować zreperować działanie układu odpornościowego ( usunąć dysfunkcję tolerancji oralnej).

Robi się to poprzez aktywację limfocytów T regulatorowych.

Jeśli nie naprawimy utraconej tolerancji i jedynie wyeliminujemy produkty „nietolerowane”, wciąż istnieje ryzyko stanu zapalnego w jelicie, zwiększonej przepuszczalności, pojawiania się dalszych reakcji na pożywienie a w konsekwencji choroby autoimmunologicznej.

Sama dieta eliminacyjna, nawet restrykcyjna nic nie zmieni w kontekście przyczyny.

i dochodzimy do kolejnego punktu

 

 

2) NIETOLERANCJA TO NIE PRZYCZYNA A OBJAW

Jeśli Twój pies lub Ty masz nietolerancję pokarmową i skupisz się tylko na eliminacji tego, co powoduje nieustanną stymulację układu odpornościowego, to nie wpłyniesz tym sposobem na  przyczynę tej sytuacji
 
Musisz patrzeć szerzej, skupić się na trawieniu, stanie jelit i florze bakteryjnej.
Twój lub psi organizm jest wytrącony ze stanu równowagi – musisz popatrzeć na pracę całego systemu odpornościowego. Wzmocnić, to co nie działa. Wyciszyć to, co działa za mocno.
 
Poszukać głębiej!
Samo się nie naprawi!
 
Do tego test na alergię pokarmową w takiej formie, w jakiej robi się go obecnie nie jest potrzebny.
 

 

3) TESTY ALERGICZNE U PSA WYKAZAŁY, ŻE PIES “JEST ZDROWY”

Nie ma przeciwciał,
Już wiesz z tekstu powyżej, że to niekoniecznie coś znaczy, bo testy są wadliwe, alee:
 
Wystarczy, że Twój pies ma problem z układem trawiennym i nie trawi dobrze pokarmu. W takiej sytuacji nie będzie reakcji na proteiny, ale i tak pojawi się stan zapalny a wraz z nim symptomy.
 
I masz psa, który się drapie, test który wskazuje że nie ma alergii. I dalej stoisz bez rozwiązania.
 
 

4) KURCZAK kontra… KURCZAK.

Co to znaczy, że w teście wyszła alergia na kurczaka?
 
Jakie białko zostało użyte w teście?
 
Białko z piór? Białko mięśniowe?
 
Białko surowe? Gotowane? Pieczone?
 
Z praktyki (badania na ludziach też to sugerują) wiem, że są psy, które reagują na karmę z kurczakiem, ale już surowy nic im robi.
 
To samo zresztą widuję w drugą stronę – czasem wystarczy dany rodzaj mięsa wrzucić do wolnowaru i reakcja na nie znika.
 
Obróbka termiczna zawsze zmienia strukturę białek, sprawiając że nijak ma się ono do użytego w teście. Twój pies może jeść surowe mięso/ lekko gotowane/ krótko pieczone i nic, ale zje smażone i problem.
 

5) Kwaśne mleko i ogórki kiszone 😉

Znasz to połączenie?
 
Za dziecka zawsze mnie straszono, że mleko i ogórek gwarantuje ból brzucha i częste wizyty w toalecie.
 
Samo mleko nie, sam ogórek nie… połączenie oznacza problemy.
 
Podobnie może być w przypadku tzw produktów końcowych…
 
Nie uczula Cię/psa mięso wołowe, marchewka, seler ani np… ziemniak, ale zjedzenie tego w formie jednego dania: “gulasz z ziemniakami” może spowodować reakcję.
 
Test nie wykaże CI problemu a będzie on istniał.

 

 

Etyka pracy - czy to jest w porządku?

Istnieją dowody na stosowanie testów na niektóre alergeny wziewne, jako podstawy do wprowadzenia skutecznego odczulania.

Nie istnieją dowody na skuteczność testów IgE/IgG w zakresie diagnostyki alergii/ nadwrażliwości pokarmowych.

Skoro te informacje są zawarte w podręcznikach, w dostępnych badaniach, w dostępnych raportach i opracowaniach, skoro każdy z Was sam samodzielnie może teraz zweryfikować te informacje w internecie – czemu nie weryfikują ich lekarze?

Dlaczego więc tak chętnie w lecznicach wykonuje się testy, których znaczenie diagnostyczne nie zostało udowodnione?

Osobiście gmerając w dokumentacjach odnoszę wrażenie, że nowe badania zamiast poprawiać skuteczność testowania i przybliżać nas do eliminacji błędów tej metody, to podtrzymują stanowisko o jej bezużyteczności.

To porażające.

 

Poszukiwania idealnego rozwiązania nadal trwają.

 

Na chwilę obecną solidny wywiad, edukacja opiekuna psa i wprowadzenie diety rotacyjnej to najpewniejszy i najskuteczniejszy sposób na radzenie sobie z alergią i nietolerancjami.

Skup się na jakości pożywienia.

Spójrz szerzej na organizm psa, jak na działający ekosystem.

Notuj i analizuj!

Eliminuj przyczyny!

Mam nadzieję, że kiedyś pojawią się testy, które nie będą obciążone tyloma wadami i ułatwią opiekę nad nadwrażliwym psem, jednak na chwilę obecną nadal musisz polegać na sobie i swoich obserwacjach.

1)  Choroby alergiczne psów – Pascal Prelaud

2) Wprowadzenie do ogólnej i klinicznej immunologii weterynaryjnej – Jerzy Wiśniewski, Andrzej Krzysztof Siwicki, Marzena Wiśniewska

3) Cunningham’s Textbook of Veterinary Physiology – autorzy, wielu.

4) Treatment of Canine atopic dermatitis: 2015 updated guidelines from the International Committee on Allergic Diseases of Animals ( ICADA)

5) Testing for IgG4 against foods is not recommended as a diagnostic tool: EAACI Task Force Report. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18489614

6) Specific Immunoglobulin (Ig) G Reference Intervals for Common Food, Insect, and Mold Allergens.  https://www.semanticscholar.org/paper/Specific-Immunoglobulin-%28Ig%29-G-Reference-Intervals-Martins-Bandhauer/f44bf71a9b350d71f04d9d6473505f75dbf6f11a

7) Dietary advice based on food-specific IgG results  https://www.researchgate.net/publication/235276720_Dietary_advice_based_on_food-specific_IgG_results

8) O czułości i swoistości https://pl.wikipedia.org/wiki/Czu%C5%82o%C5%9B%C4%87_i_swoisto%C5%9B%C4%87

9) Znaczenie diagnostyki alergii i nietolerancji pokarmowych w oparciu o wyniki swoistych dla pokarmów immunoglobulin klasy IgG. Stanowisko Europejskiej Akademii Alergologii i Immunologii Klinicznej – Kucharczyk A, Korzebska-Gawryluk R.

3.7 3 votes
Ocena użytkowników

WITAJ NA MOIM BLOGU

log-a(1)

Od lat uczę się od najlepszych na świecie fitoterapeutów i naturopatów zwierzęcych.

Na tym blogu pokażę Ci, jak bezpiecznie i skutecznie stosować dietoterapię i zioła, z korzyścią dla zdrowia Twojego i Twojego psa.

Jak mogę CI pomóc?

Warto przeczytać

Najczęściej wybierane:

Kochacie to!

Newsletter pełen wiedzy

Zapisz się do newslettera! W ten sposób nie przegapisz nowych treści i uzyskasz dostęp do niespodzianek tylko dla subskrybentów.

Poprzedni
Następny
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Puk puk, ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuj
Odrzuć
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności istniała tu od początku istnienia mojego serwisu i od początku istnienia serwisu tak samo dbałam i dbam nadal o to, by Wasze dane były bezpieczne. Wszystkim użytkownikom zawsze udostępniałam prawa, które teraz, dzięki RODO, pojawiły się w ogólnej świadomości, w tym prawo do cofania wszelkich zgód, a także prawo o byciu zapomnianym.

Od początku istnienia serwisu każda rejestrująca się czy zapisująca do newslettera osoba musiała potwierdzić swoją zgodę na otrzymywanie wiadomości z mojej strony dwukrotnie. Raz – uzupełniając formularz zapisu, drugi raz – klikając w link potwierdzający zapis otrzymany w emailu.

Dbam o to, aby moja Polityka Prywatności zawsze była przejrzysta. Jak jednak pokazują narzędzia analityczne dopiero teraz tak naprawdę zaczęliście wchodzić na tą podstronę :)

Jednak tu się praktycznie nic nie zmieniło :D

Miłego czytania!

Jestem właścicielem: fitopies.pl

Każdego Klienta i Użytkownika wymienionych powyżej stron oraz wszystkich publikacji należących do Fitopies obowiązuje aktualna Polityka Prywatności. Jakiekolwiek wprowadzane zmiany polityki prywatności nie wpływają na podstawową zasadę: Fitopies nie sprzedaje i nie udostępnia osobom trzecim danych personalnych czy adresowych Klientów i Użytkowników wymienionych powyżej stron. Fitopies nigdy nie wysyła spamu. Fitopies nigdy nie wyśle Klientom ani Użytkownikom ofert, które nie będą związane z podstawową działalnością firmy. Jeśli nie zgadzasz się z Polityką Prywatności, proszę nie odwiedzać serwisów, nie subskrybować biuletynów tworzonych przez Fitopies a także nie nabywać produktów ani usług oferowanych przez Fitopies Korzystając z wyżej wymienionych serwisów, oferowanych przez nie usług i zapisując się do subskrypcji biuletynu, zgadzasz się z niniejszą Polityką Prywatności i oświadczasz, że:
  1. wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych, podanych dobrowolnie, dla celów marketingowych przez Fitopies. Zgoda obejmuje również przetwarzanie danych w przyszłości, pod warunkiem braku zmiany celu przetwarzania.
  2. wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej od Fitopies, na podane przez Ciebie dane teleadresowe.
  3. zostałeś/aś poinformowany/a o tym, że: - administratorem Twoich danych osobowych jest Fitopies; - masz prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo do ich poprawiania i usuwania; - podanie danych osobowych jest dobrowolne, a jednocześnie niezbędne do korzystania z serwisu.

Polityka prywatności serwisu fitopies.pl

1. Informacje ogólne

1. Operatorem Serwisu fitopies.pl i Administratorem Danych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest Agnieszka Magiera, Paszyn 621, 33-326 Paszyn, NIP 9111823353. Możesz się ze mną skontaktować wysyłając email na adres: agamagiera@fitopies.pl

2. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:

a. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje.

b. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. "ciasteczka").

c. Poprzez gromadzenie logów serwera www przez operatora hostingowego.

3. Serwis powierza przetwarzanie danych osobowych tylko sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych i gwarantującym bezpieczeństwo tych danych.

Co to dla Ciebie oznacza, tak po ludzku:

Zakładając konto użytkownika, składając zamówienie, zapisując się do newslettera, komentując któryś z artykułów na blogu, czy po prostu kontaktując się ze mną za pośrednictwem formularza i poczty email, przekazujesz mi swoje dane osobowe, a ja gwarantuję, że Twoje dane są poufne, bezpieczne i nie są udostępniane podmiotom trzecim bez Twojej zgody.

Jak to wygląda w praktyce?

Kiedy wchodzisz i przeglądasz moją stronę internetową:

a) Twoją obecność rejestrują narzędzia analityczne Google Analytics, które zbierają informacje na temat Twoich odwiedzin strony, tego, jakie podstrony zostały wyświetlone, ile czasu tam spędzono, czy zostały odwiedzone ( kliknięte) inne podstrony. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics. W ramach Google Analytics zbierane są dane demograficzne oraz dane o zainteresowaniach. W ramach ustawień plików cookies możesz zadecydować, czy wyrażasz zgodę na zbieranie o Tobie takich danych, czy nie.

b) Twoją obecność rejestruje Facebook Pixel, który umożliwia prezentowanie spersonalizowanych reklam w serwisie Facebook. Wiążę się to z wykorzystywaniem plików cookies firmy Facebook. W ramach ustawień plików cookies możesz zadecydować, czy wyrażasz zgodę na korzystanie przeze mnie w Twoim przypadku z Pixela Facebooka.

c) Korzystam z systemu komentarzy Disqus, co wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies tego narzędzia. Jeśli więc skomentujesz cokolwiek w moim serwisie, stanie się to za pośrednictwem Disqus i ich pliki cookies zbiorą Twoje dane.

d) Przy każdym artykule masz możliwość skorzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie moich treści w serwisach społecznościowych. Korzystanie z tych funkcji może wiązać się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, Google+, Pinterest.

Kiedy składasz zamówienie w sklepie:

a) Do realizacji zamówienia potrzebuję Twojego imienia, nazwiska, adresu, numeru telefonu, adresu email. Po pierwsze, muszę gdzieś tą paczkę wysłać :) Po drugie, musimy mieć możliwość kontaktu na wypadek błędu w zamówieniu, błędu w adresie, braku czy nieprawidłowej płatności czy w innych sytuacjach.

b) Twoje dane trafiają do mojego panelu administracyjnego, czyli do bazy sklepu na platformie  wordpress i wtyczki woocommerce. Ich też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

c) Cała strona jest umieszczona na serwerach LH. Ich też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

d) Po złożeniu zamówienia wystawię Ci rachunek poprzez serwis IFIRMA. Ich też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

e) No i perełka! Dzięki nowym przepisom, które każą mi traktować Ciebie tak, jakby to była nowość, muszę Cię powiadomić, że Twoje dane teleadresowe udostępniam wybranemu na etapie składania zamówienia DOSTAWCY. Z pewnością otrzymasz od wybranego Dostawcy email z potwierdzeniem, że ja paczkę nadałam. Jest również możliwe, że Kurier reprezentujący Dostawcę zadzwoni do Ciebie. Tak, to ja podałam mu Twój adres i numer!! Ale to wszystko po to, by usługa zrealizowana została sprawnie i szybko bez biegania i szukania przesyłek po całym mieście. Dostawców też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

Jeśli zgodzisz się na otrzymywanie newslettera

a) Twój adres email trafi do mojej bazy, ale jak było zawsze – wyślę Ci cokolwiek dopiero, gdy potwierdzisz zapis drugi raz, klikając w link otrzymany ode mnie w mailu. Tak było zawsze, nic się nie zmieniło.

b) Do wysyłki emaili korzystam z wtyczki email subscribers, w ramach którego przetwarzane są dane subskrybentów newslettera.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Ciebie wystarczające, poniżej znajdują się informacje szczegółowe.

2. Dane osobowe

1. Operatorem Serwisu fitopies.pl i Administratorem Danych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest Agnieszka Magiera, Paszyn 621,33-326 Paszyn, NIP 9111823353. Możesz się ze mną skontaktować wysyłając email na adres: agamagiera@fitopies.pl

2. Jeśli uznasz, że przy przetwarzaniu Twoich danych osobowych dopuściłam się naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, masz możliwość wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

3. Cele, podstawy prawne oraz okres przetwarzania danych osobowych wskazane są odrębnie w stosunku do każdego celu przetwarzania danych (patrz: opis poszczególnych celów przetwarzania danych osobowych).

4. Uprawnienia. RODO przyznaje Ci następujące potencjalne uprawnienia związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:

  1. prawo dostępu do danych osobowych,

  2. prawo do sprostowania danych osobowych,

  3. prawo do usunięcia danych osobowych,

  4. prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,

  5. prawo do wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,

  6. prawo do przenoszenia danych,

  7. prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego,

  8. prawo do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli takową zgodę wyraziłaś.

Zasady związane z realizacją wskazanych uprawnień zostały opisane szczegółowo w art. 16 – 21 RODO. Zachęcam do zapoznania się z tymi przepisami.

5. Odbiorcy danych. Dane podane w formularzach mogą być przekazane podmiotom technicznie realizującym niektóre usługi na Twoją rzecz. Między innymi:

  1. LH.pl https://www.lh.pl/kontakt – w celu przechowywania danych osobowych na serwerze,

  2. IFIRMA https://www.ifirma.pl – w celu korzystania z programu do fakturowania, w którym przetwarzane są dane osób, dla których wystawiana jest faktura/rachunek,

  3. E sprzedaż https://esprzedaz.com/ – platforma sprzedażowa, w celu umożliwienia złożenia i obsługi zamówienia w sklepie Psiegryzki/Fitopies

  4. Dostawcy usług, firma INPOST oraz DHL – celem dostarczenia zamówionych produktów fizycznych na wskazany adres.

Wszystkie podmioty, którym powierzam przetwarzanie danych osobowych gwarantują stosowanie odpowiednich środków ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych wymaganych przez przepisy prawa.

3. Cele i czynności przetwarzania

1) Konto użytkownika. Zakładając konto użytkownika, podajesz dane niezbędne do założenia konta, takie jak adres e-mail, imię i nazwisko, dane adresowe, numer telefonu. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do założenia konta. W ramach edycji danych konta możesz dokonywać zmiany lub usunięcia swoich danych. Pamiętaj jednak, że usunięcie konta nie prowadzi do usunięcia informacji o zamówieniach złożonych przez Ciebie z wykorzystaniem konta. Takie dane trzymam tak długo, jak jest to konieczne ze względu na przepisy podatkowe.

Dane przekazane mi w związku z założeniem konta są przetwarzane w celu założenia i utrzymywania konta na podstawie umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną zawieranej poprzez rejestrację konta.

2) Zamówienia. Składając zamówienie, podajesz dane niezbędne do realizacji zamówienia, takie jak imię i nazwisko, adres do rozliczeń, adres e-mail, numer telefonu. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do złożenia zamówienia.

Dane przekazane mi w związku z zamówieniem, przetwarzane są w celu realizacji zamówienia, wystawienia i wysłania faktury, uwzględnienia faktury w mojej dokumentacji księgowej oraz w celach archiwalnych i statystycznych.

Dane o zamówieniach będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji zamówienia, a następnie do czasu upływu terminu przedawnienia roszczeń z tytułu zawartej umowy. Ponadto, po upływie tego terminu, dane nadal mogą być przeze mnie przetwarzane w celach statystycznych. Przepisy podatkowe nakładają na mnie obowiązek przechowywania faktur z Twoimi danymi osobowymi przez okres 5 lat od końca roku podatkowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W przypadku danych o zamówieniach nie masz możliwości sprostowania tych danych po realizacji zamówienia. Nie możesz również sprzeciwić się przetwarzaniu danych oraz domagać się usunięcia danych do czasu upływu terminu przedawnienia roszczeń z tytułu zawartej umowy. Podobnie, nie możesz sprzeciwić się przetwarzaniu danych oraz domagać się usunięcia danych zawartych w fakturach.

3) Newsletter. Jeżeli chcesz zapisać się do newslettera, musisz przekazać mi swój adres e-mail za pośrednictwem formularza zapisu do newslettera. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, by zapisać się do newslettera.

Dane przekazane mi podczas zapisu do newslettera wykorzystywane są w celu przesyłania Ci newslettera, a podstawą prawną ich przetwarzania jest Twoja zgoda wyrażona podczas zapisywania się do newslettera.

Dane są przetwarzane przez czas funkcjonowania newslettera, chyba że wcześniej zrezygnujesz z jego otrzymywania. Wówczas usunę Twoje dane z mojej bazy.

4) Reklamacje i odstąpienie od umowy. Składając reklamację lub odstępując od umowy, przekazujesz mi dane osobowe zawarte w treści reklamacji lub oświadczeniu o odstąpieniu od umowy, które obejmują: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, adres e-mail, numer rachunku bankowego. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, by złożyć reklamację lub odstąpić od umowy.

Dane będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji procedury reklamacyjnej lub procedury odstąpienia. Reklamacje oraz oświadczenia o odstąpieniu od umowy mogą być ponadto archiwizowane w celach statystycznych.

W przypadku danych zawartych w reklamacjach oraz oświadczeniach o odstąpieniu od umowy nie masz możliwości sprostowania tych danych. Nie możesz również sprzeciwić się przetwarzaniu danych oraz domagać się usunięcia danych do czasu upływu terminu przedawnienia roszczeń z tytułu zawartej umowy.

5) Komentarze. Jeżeli chcesz skomentować treść na blogu, musisz wypełnić formularz Disqus i podać w nim swój adres e-mail oraz imię/nick. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, by dodać komentarz.

Dane będą przetwarzane przez czas funkcjonowania komentarzy na blogu, chyba że wcześniej poprosisz o usunięcie komentarza, co spowoduje usunięcie Twoich danych z bazy.

6) Kontakt e-mailowy. Wysyłając do mnie wiadomość za pośrednictwem formularza lub poczty elektronicznej, automatycznie przekazujesz mi swój adres email, na który mam udzielić odpowiedzi. Podanie adresu email jest dobrowolne, ale niezbędne, by nawiązać kontakt. Może się zdarzyć, że w treści wiadomości zawrzesz inne dane osobowe, na co nie mam wpływu.

Twoje dane są przetwarzane w celu kontaktu z Tobą, a podstawą przetwarzania jest Twoja zgoda wynikające z zainicjowania tej formy kontaktu.

Treść korespondencji nie jest przeze mnie magazynowana, ale zawsze możesz zarządać jej usunięcia. Muszę jednak zaznaczyć, że biorę pod uwagę możliwość wystąpienia między nami sytuacji konfliktowej i może się zdarzyć, że w sytuacji spornej między nami zachowanie korespondencji będzie dla mnie priorytetowe z uwagi na przebieg i rozstrzygnięcie sporu.

4. Informacje w formularzach

1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika.

2. Serwis może zapisać ponadto informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP)

3. Dane w formularzu nie są udostępniane podmiotom trzecim inaczej.

4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego.

5. Informacja o plikach cookies i technologiach śledzących

1. Serwis korzysta z plików cookies.

2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.

4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:

a. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

b. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

c. określania profilu użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.

5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.

7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

9. Zalecam przeczytanie polityki ochrony prywatności tych firm, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics

10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google i Facebook, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.

11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

12. Możesz zapobiec rejestrowaniu zgromadzonych przez pliki cookies danych dotyczących korzystania przez Ciebie z mojej strony internetowej przez Google, jak również przetwarzaniu tych danych przez Google, instalując wtyczkę do przeglądarki znajdującą się pod następującym adresem: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout.

13. Informacje zbierane w ramach Pixela Facebooka są anonimowe i nie pozwalają mi na identyfikację użytkowników.

6. Logi serwera

1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem oraz w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych.

2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Ponadto zapisowi mogą podlegać:

a. Czas nadejścia zapytania,

b. Czas wysłania odpowiedzi,

c. Nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,

d. Informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,

e. Adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do Serwisu nastąpiło przez odnośnik,

f. Informacje o przeglądarce użytkownika,

g.Informacje o adresie IP.

3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.

4. Dane powyższe są wykorzystywane jedynie dla celów administrowania serwerem.

7. Udostępnienie danych

1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.

3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez Serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

8. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www

2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:

a. Internet Explorer

b. Chrome

c. Safari

d. Firefox

e. Opera

f. Android

g. Safari (iOS)

h. Windows Phone

i. Blackberry

Zmiany Polityki Prywatności Fitopies zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w Polityce Prywatności. Zmiany Polityki Prywatności będą komunikowane Użytkownikom na stronie Serwisu oraz podczas logowania Użytkownika do Serwisu. Wszelkie zmiany do Polityki Prywatności stają się skuteczne w chwili ich zamieszczenia na stronie internetowej Serwisu, o ile nie zastrzeżono inaczej. Po ukazaniu się na stronie głównej Serwisu lub w innych miejscach do tego przeznaczonych w Serwisie informacji o zmianach w Polityce Prywatności, Użytkownik powinien niezwłocznie zapoznać się ze zmianami, gdyż aktywacja w Serwisie po takim ogłoszeniu stanowi bezwarunkową akceptację nowej treści Polityki Prywatności przez Użytkownika. UWAGA: Wszystkie zakupy USŁUG świadczonych drogą elektroniczną są nie-refundowalne i nie podlegają reklamacji. Zgodnie z prawem nie możesz odstąpić od umowy w przypadku, gdy rozpocząłeś już korzystanie z zamówionych usług. Informacje na stronie są wyłącznie wyrazem osobistych poglądów autora i nie stanowią „rekomendacji” w rozumieniu przepisów ani indywidualnej porady. Wszelkie decyzje i działania podejmujesz na własną odpowiedzialność.
Save settings
Cookies settings