Jak popsuć żywienie psa w 3 krokach ☺️

żywienie psa 3 błędy
To nie jest wpis o tym, który system żywienia jest lepszy, jaka dieta dla psa jest fajniejsza i lepiej udokumentowana naukowo 🙂 Dziś będzie o totalnych podstawach. Sprawdź, czy niechcący nie sabotujesz żywienia i zdrowia Twojego psa!
żywienie psa 3 błędy
5 2 votes
Ocena użytkowników

Błąd #1 Komercyjne Żywienie psa nafaszerowane pustosłowiem

Czyli jak podążanie za chwytami marketingowymi sabotuje żywienie psa i Twoje dobre intencje.

Modne słowa-klucze, piękne opakowania i kwieciste opisy sklepów internetowych, które obiecują wszystko.
Czytasz i wiesz, że możesz świadomie wybrać karmę dopasowaną do potrzeb swojego psa.
Więc wybierasz z całej masy propozycji, kierując się opakowaniem i marketingowym opisem. Tylko czy na pewno kupujesz świadomie?
 

karma = posiłek, pasza, czyli zarówno sucholce, puszki, coraz liczniejsze komercyjne barfy – na tym blogu karmą jest wszystko to, co kupujesz gotowe i czym karmisz swojego psa. Żeby nie było niedomówień 😉

W zależności od Twoich preferencji, być może wybór padnie na karmę:
  • holistyczną / „holistic”
  • hipoalergiczną /”hypoallergic”
  • organiczną /”organic”
  • naturalną /”natural”
  • eko / „bio”, „eco”

Wybór jest oczywiście szerszy, ale ten post jest nie o tym.

Jest za to o tym, dlaczego w te slogany nie warto wierzyć a zawsze należy sprawdzić, co kryje etykieta.

Nie nabieraj się na opisy bez znaczenia!

Pierwsze dwa określenia masowo funkcjonujące na rynku karm, czyli „hipoalergiczna” i „holistyczna” nie posiadają definicji prawnej. W odniesieniu do karmy dla zwierząt są po prostu czystym marketingiem.

Ponieważ nie ma jednoznacznie klarownych definicji tych słów, każdy producent może dowolnie decydować o znaczeniu.

Więcej o ściemie z karmą hipoalergiczną pisałam również tu –klik!

żywienie psa

Sklepowe opisy pełne ściemy

Przykładzik 1:

Z opisu karmy bio za wiele monet w sklepie internetowym:

-„naturalny i smaczny skład zawdzięcza wysokiej jakości certyfikowanym surowcom organicznym”,

-„świeże i smaczne mięsko”,

-świadomie zrezygnowano z dodatku pszenicy, która znana jest jako częsta przyczyna alergii”.

tymczasem Skład:

ryż i jęczmień (na pierwszych dwóch pozycjach) i dalej

(…) mączka drobiowa, na 4 pozycji mięsko (…) mączka rybna

I co my tu za kwiatki posadzone mamy?

W opisie marketingowym „świadomie zrezygnowali” z dodatku pszenicy, o której w dzisiejszych czasach już nawet dziecko recytuje wierszyki, że jest zła dla brzuszka, bo zawiera gluten.

A to sugeruje mimochodem, że karma jest bezglutenowa. W składzie jest natomiast jęczmień, który również jest zbożem glutenowym. Dla wrażliwców nie będzie stanowił różnicy. Dziękujemy!

Skoro już nasza kompletna dieta dla psa oparta jest o naturalny i smaczny skład, przeanalizujmy dokładnie tą informację.

żywienie psa

A popatrzcie na skład:

W składzie mamy 2 rodzaje mączek mięsnych.

Ale żeby nie było, mączka drobiowa to nie to samo co mączka z mięsa kurczaka a mączka rybna to nie to samo co mączka z mięsa łososia. Tu na etykiecie nie ma podanej informacji o tym, z jaką mączką mamy do czynienia. 

Mączka drobiowa, czyli jaka? Z mięsa kurczaka, królika czy z mięsa kaczki a może indyka?

Mączkę z mięsa kurczaka można zaklasyfikować jako mączkę drobiową. Jednak mączka drobiowa to zarówno wysokiej jakości mączka z mięsa , ale i efekt utylizacji odpadów z ubojni drobiu. Różnica w wartości odżywczej jednej a drugiej będzie kolosalna.

Bo co z tego że bio, skoro odpad?

Dlatego też w karmach ze składnikami wysokiej jakości nazewnictwo będzie precyzyjnie wskazywać na to, z czego dokładnie powstał surowiec. Tu tej informacji nie ma. Nie można mieć zatem pewności co do jakości. To samo dotyczy mączki rybnej.

Uwaga dla barfiaków. Ta sama czujność dotyczy mączki kostnej – ta wartościowa to po prostu wysuszone i zmielone kości. Ta będąca popularnie podawanym suplementem to często zutylizowany odpad z chińskich fabryk kleju, czyli totalnie pozbawiona jakichkolwiek wartości sproszkowana ściema!

Opis sklepowy wskazuje nam też na świeże mięso. Niestety, opakowanie posiada tylko napis „fresh meat” z przodu i to nawet nie przy nazwie. Producent nas kokietuje, ale rozsądnie nie pokusił się o dodanie znamiennego w skutkach „with” z przodu. Bo „with fresh meat” ma swoje konotacje wynikające z regulacji organizacji F.E.D.I.A.F.  Bez „with” to nic nie znaczy. 

A tu producent nie pokusił się nawet o określenie gatunku zwierza, więc o część zwierza, z której skorzystał nawet nie mam już co pytać.

Ale ja wybieram NATURALNE PRZYSMAKI!

Przykład 2

nazwa: suszona pierś z kurczaka 100% naturalnych składników, 

Nie zawiera żadnych sztucznych substancji konserwujących, ani dodatków aromatyzujących.

„Skład:
90% suszonej piersi z kurczaka

a po zapoznaniu się z etykietą, którą już nie każdy sklep pokazuje, mamy : dodatki: skrobia 5%; dodatki technologiczne(sorbitol, glicerol, sorbinian potasu, glikol propylenowy, cukier, sól)5,5%;

Czyli coś, co nazwane jest naturalnym gryzakiem i sugeruje wielkim napisem 100%, że jest w 100% wysuszonym mięsem zawiera aż 10% dodatków.

I owszem, żaden z nich nie jest pochodzenia „sztucznego”, nawet nie kłamią, ale mimo to warto wiedzieć, że:

  • Sorbitol, który jest wykorzystywany w produkcji karmy jako wzmacniacz smaku i środek utrzymujący właściwą wilgotność rzeczywiście nie jest środkiem sztucznym (jest naturalny), ani nie stwierdzono jego toksyczności. Jednak w przypadku psów, podobnie jak i u ludzi, stwierdzono, że są psy wrażliwe na niego na tyle, by spowodował on działanie przeczyszczające czy nasilał fermentację w jelitach. Dieta dla psa z cukrzycą powinna być absolutnie przeglądnięta pod kątem zawartości sorbitolu, gdyż psy z cukrzycą mogą nabawić się zaćmy ( taki sam proces jak u ludzi).

Tak więc Kochani, czytajcie etykiety bardzo uważnie. Nawet, w miarę możliwości, porównując czy wersja w języku obcym i polska naklejka nie mają rozbieżności między sobą.

To samo dotyczy ulotek reklamowych, zarówno tych stworzonych przez producentów, jak i sprzedawców. Każdą rewelacyjną właściwość czy cechę sprawdźcie ze składem.

żywienie psa naturalne składniki

Błąd #2 - Żywienie psa przekąskami w nadmiarze

Smakołyki, smaczki, ciasteczka, herbatniki, przekąski, przegryzki… wszystko to dla naszych kochanych piesełków.

Nazwy są różne, ale chodzi o jedno – o nagrodę!

Rewelacyjne narzędzie treningowe, cudowny element budujący więź między psem a człowiekiem. Skuteczny w pracy i idealny do rozpieszczania. No nic tylko dawać, dawać, dawać…

I ludzie dają, dają, dają

a psy tyją, tyją, tyją. A czym grozi otyłość pisałam tu

Niestety, sklepowe przysmaki to taki fastfood dla psa i niestety popularne marketowe marki, podobnie jak producenci słodyczy, robią wszystko, by skusić nas opakowaniem czy obietnicą radości.

Osoby z którymi rozpoczynam pracę nad nadwagą pupila są często przerażone, gdy mówię im, jak wiele kalorii dostarczają psu z mikro ciasteczkami.

Wracamy poniekąd do punktu 1, czyli czytania etykiet. A z nich wynika jasno, że – w zależności od marki – limit dzienny to średnio od 2 do 10 sztuk, przy czym istotna jest jeszcze waga i aktywność samego psa.

Tymczasem w szale ćwiczeń i trenowania szczeniaki potrafią zjeść 20-30 dziennie! Do tylu przyznają mi się Psi Rodzice 😉

nie przekarmiaj

Przekarmianie smaczkami, poza ryzykiem związanym z nadwagą, to także zwiększanie ekspozycji na potencjalne alergeny.

W końcu nie czarujmy się, marketowe psismaki to zło jakościowe.

A nawet te niby naturalne – jak było wyżej – potrafią posiadać ryzykowny składnik. Przy pojedynczych sztukach może i zdrowy pies go nie odczuje. Ale po podaniu nawet niewielkiej ilości u psów z problemami, mogą się one znacząco nasilić.

Oczywiście nie oznacza to by przestać psa nagradzać. Po prostu, wróćcie do punktu 1 – czytanie etykiet i nie przesadzajcie z ilością. A jeśli trenujecie psa intensywniej i na pewno dostaje więcej kalorii niż powinien – jak w przypadku człowieka, zwiększcie aktywność lub obetnijcie porcję posiłku.

Błąd #3 Żywienie psa bez myślenia o bilansie energii.

Tak, u psów również funkcjonuje pojęcie kalorii, mikro i makro składników. I podobnie jak u ludzi, jedząc takie same porcje jeden będzie nikł w oczach a drugi tył na potęgę.

Nie tylko wymienione wyżej dodatki w formie smaczków prowadzą do przekarmiania psów. Odpowiada za to również nasze przekonanie, że pies je za mało a także kupowanie karmy nie przeznaczonej dla typu, jaki reprezentuje nasz pies.

Typu – nie rasy. Bo tu chodzi o wiek, wielkość, aktywność, schorzenia, przebytą kastrację/sterylizację i inne czynniki środowiskowe, które wpływają na energię wydatkowaną przez naszego psa.

Ale nie martw się, mimo że zajmuję się dietą dla psa i jej składowymi, nie zmuszę Cię teraz do liczenia psich kalorii, jeśli tego nie chcesz 🙂

Po prostu nie kupuj psu karmy dla psów aktywnych, czy kategoryzowaną na sport, gdy Twój pies maksymalnie 2x dziennie pobiegnie do kuchni a spacery są króciutkie.

Waż i odmierzaj dzienne porcje pokarmu

koryguj ilość zależnie od celu.

Jeśli dajesz psu zbilansowaną karmę, wystarczy, że raz na tydzień czy 2 go zważysz.

Mniejsze pieski na rękach, na domowej wadze ( a z reguły to maluchy są narażone na tycie, bo właścicielom stale wydaje się że jedzą za malutko). Duże – wystarczy podejść do pierwszej lecznicy i najczęściej zupełnie bezpłatnie psa można na wagę postawić.

W zależności od wyniku i od celu należy na bieżąco korygować psu zawartość miski.

Oczywiście, zawsze i wszędzie polecam zwiększenie aktywności. Bo ona nie tylko psu wyjdzie na dobre 😉

(ps: ten post został tu przeniesiony ze starej lokalizacji bloga – mimo, że już wiekowy, mam nadzieję że przydatny)

5 2 votes
Ocena użytkowników

WITAJ NA MOIM BLOGU

log-a(1)

Od lat uczę się od najlepszych na świecie fitoterapeutów i naturopatów zwierzęcych.

Na tym blogu pokażę Ci, jak bezpiecznie i skutecznie stosować dietoterapię i zioła, z korzyścią dla zdrowia Twojego i Twojego psa.

Jak mogę CI pomóc?

Warto przeczytać

Najczęściej wybierane:

Kochacie to!

Newsletter pełen wiedzy

Zapisz się do newslettera! W ten sposób nie przegapisz nowych treści i uzyskasz dostęp do niespodzianek tylko dla subskrybentów.

Poprzedni
Następny
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Puk puk, ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuj
Odrzuć
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
woocommerce_cart_hash
wp_woocommerce_session_7d2bb3768315eea1ca6d2f430e3cabe5

Polityka prywatności istniała tu od początku istnienia mojego serwisu i od początku istnienia serwisu tak samo dbałam i dbam nadal o to, by Wasze dane były bezpieczne. Wszystkim użytkownikom zawsze udostępniałam prawa, które teraz, dzięki RODO, pojawiły się w ogólnej świadomości, w tym prawo do cofania wszelkich zgód, a także prawo o byciu zapomnianym.

Od początku istnienia serwisu każda rejestrująca się czy zapisująca do newslettera osoba musiała potwierdzić swoją zgodę na otrzymywanie wiadomości z mojej strony dwukrotnie. Raz – uzupełniając formularz zapisu, drugi raz – klikając w link potwierdzający zapis otrzymany w emailu.

Dbam o to, aby moja Polityka Prywatności zawsze była przejrzysta. Jak jednak pokazują narzędzia analityczne dopiero teraz tak naprawdę zaczęliście wchodzić na tą podstronę :)

Jednak tu się praktycznie nic nie zmieniło :D

Miłego czytania!

Jestem właścicielem: fitopies.pl

Każdego Klienta i Użytkownika wymienionych powyżej stron oraz wszystkich publikacji należących do Fitopies obowiązuje aktualna Polityka Prywatności. Jakiekolwiek wprowadzane zmiany polityki prywatności nie wpływają na podstawową zasadę: Fitopies nie sprzedaje i nie udostępnia osobom trzecim danych personalnych czy adresowych Klientów i Użytkowników wymienionych powyżej stron. Fitopies nigdy nie wysyła spamu. Fitopies nigdy nie wyśle Klientom ani Użytkownikom ofert, które nie będą związane z podstawową działalnością firmy. Jeśli nie zgadzasz się z Polityką Prywatności, proszę nie odwiedzać serwisów, nie subskrybować biuletynów tworzonych przez Fitopies a także nie nabywać produktów ani usług oferowanych przez Fitopies Korzystając z wyżej wymienionych serwisów, oferowanych przez nie usług i zapisując się do subskrypcji biuletynu, zgadzasz się z niniejszą Polityką Prywatności i oświadczasz, że:
  1. wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych, podanych dobrowolnie, dla celów marketingowych przez Fitopies. Zgoda obejmuje również przetwarzanie danych w przyszłości, pod warunkiem braku zmiany celu przetwarzania.
  2. wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej od Fitopies, na podane przez Ciebie dane teleadresowe.
  3. zostałeś/aś poinformowany/a o tym, że: - administratorem Twoich danych osobowych jest Fitopies; - masz prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo do ich poprawiania i usuwania; - podanie danych osobowych jest dobrowolne, a jednocześnie niezbędne do korzystania z serwisu.

Polityka prywatności serwisu fitopies.pl

1. Informacje ogólne

1. Operatorem Serwisu fitopies.pl i Administratorem Danych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest Agnieszka Magiera, Paszyn 621, 33-326 Paszyn, NIP 9111823353. Możesz się ze mną skontaktować wysyłając email na adres: agamagiera@fitopies.pl

2. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:

a. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje.

b. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. "ciasteczka").

c. Poprzez gromadzenie logów serwera www przez operatora hostingowego.

3. Serwis powierza przetwarzanie danych osobowych tylko sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych i gwarantującym bezpieczeństwo tych danych.

Co to dla Ciebie oznacza, tak po ludzku:

Zakładając konto użytkownika, składając zamówienie, zapisując się do newslettera, komentując któryś z artykułów na blogu, czy po prostu kontaktując się ze mną za pośrednictwem formularza i poczty email, przekazujesz mi swoje dane osobowe, a ja gwarantuję, że Twoje dane są poufne, bezpieczne i nie są udostępniane podmiotom trzecim bez Twojej zgody.

Jak to wygląda w praktyce?

Kiedy wchodzisz i przeglądasz moją stronę internetową:

a) Twoją obecność rejestrują narzędzia analityczne Google Analytics, które zbierają informacje na temat Twoich odwiedzin strony, tego, jakie podstrony zostały wyświetlone, ile czasu tam spędzono, czy zostały odwiedzone ( kliknięte) inne podstrony. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics. W ramach Google Analytics zbierane są dane demograficzne oraz dane o zainteresowaniach. W ramach ustawień plików cookies możesz zadecydować, czy wyrażasz zgodę na zbieranie o Tobie takich danych, czy nie.

b) Twoją obecność rejestruje Facebook Pixel, który umożliwia prezentowanie spersonalizowanych reklam w serwisie Facebook. Wiążę się to z wykorzystywaniem plików cookies firmy Facebook. W ramach ustawień plików cookies możesz zadecydować, czy wyrażasz zgodę na korzystanie przeze mnie w Twoim przypadku z Pixela Facebooka.

c) Korzystam z systemu komentarzy Disqus, co wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies tego narzędzia. Jeśli więc skomentujesz cokolwiek w moim serwisie, stanie się to za pośrednictwem Disqus i ich pliki cookies zbiorą Twoje dane.

d) Przy każdym artykule masz możliwość skorzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie moich treści w serwisach społecznościowych. Korzystanie z tych funkcji może wiązać się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, Google+, Pinterest.

Kiedy składasz zamówienie w sklepie:

a) Do realizacji zamówienia potrzebuję Twojego imienia, nazwiska, adresu, numeru telefonu, adresu email. Po pierwsze, muszę gdzieś tą paczkę wysłać :) Po drugie, musimy mieć możliwość kontaktu na wypadek błędu w zamówieniu, błędu w adresie, braku czy nieprawidłowej płatności czy w innych sytuacjach.

b) Twoje dane trafiają do mojego panelu administracyjnego, czyli do bazy sklepu na platformie  wordpress i wtyczki woocommerce. Ich też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

c) Cała strona jest umieszczona na serwerach LH. Ich też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

d) Po złożeniu zamówienia wystawię Ci rachunek poprzez serwis IFIRMA. Ich też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

e) No i perełka! Dzięki nowym przepisom, które każą mi traktować Ciebie tak, jakby to była nowość, muszę Cię powiadomić, że Twoje dane teleadresowe udostępniam wybranemu na etapie składania zamówienia DOSTAWCY. Z pewnością otrzymasz od wybranego Dostawcy email z potwierdzeniem, że ja paczkę nadałam. Jest również możliwe, że Kurier reprezentujący Dostawcę zadzwoni do Ciebie. Tak, to ja podałam mu Twój adres i numer!! Ale to wszystko po to, by usługa zrealizowana została sprawnie i szybko bez biegania i szukania przesyłek po całym mieście. Dostawców też obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych i robią to na najwyższym poziomie.

Jeśli zgodzisz się na otrzymywanie newslettera

a) Twój adres email trafi do mojej bazy, ale jak było zawsze – wyślę Ci cokolwiek dopiero, gdy potwierdzisz zapis drugi raz, klikając w link otrzymany ode mnie w mailu. Tak było zawsze, nic się nie zmieniło.

b) Do wysyłki emaili korzystam z wtyczki email subscribers, w ramach którego przetwarzane są dane subskrybentów newslettera.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Ciebie wystarczające, poniżej znajdują się informacje szczegółowe.

2. Dane osobowe

1. Operatorem Serwisu fitopies.pl i Administratorem Danych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest Agnieszka Magiera, Paszyn 621,33-326 Paszyn, NIP 9111823353. Możesz się ze mną skontaktować wysyłając email na adres: agamagiera@fitopies.pl

2. Jeśli uznasz, że przy przetwarzaniu Twoich danych osobowych dopuściłam się naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, masz możliwość wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

3. Cele, podstawy prawne oraz okres przetwarzania danych osobowych wskazane są odrębnie w stosunku do każdego celu przetwarzania danych (patrz: opis poszczególnych celów przetwarzania danych osobowych).

4. Uprawnienia. RODO przyznaje Ci następujące potencjalne uprawnienia związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:

  1. prawo dostępu do danych osobowych,

  2. prawo do sprostowania danych osobowych,

  3. prawo do usunięcia danych osobowych,

  4. prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,

  5. prawo do wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,

  6. prawo do przenoszenia danych,

  7. prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego,

  8. prawo do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli takową zgodę wyraziłaś.

Zasady związane z realizacją wskazanych uprawnień zostały opisane szczegółowo w art. 16 – 21 RODO. Zachęcam do zapoznania się z tymi przepisami.

5. Odbiorcy danych. Dane podane w formularzach mogą być przekazane podmiotom technicznie realizującym niektóre usługi na Twoją rzecz. Między innymi:

  1. LH.pl https://www.lh.pl/kontakt – w celu przechowywania danych osobowych na serwerze,

  2. IFIRMA https://www.ifirma.pl – w celu korzystania z programu do fakturowania, w którym przetwarzane są dane osób, dla których wystawiana jest faktura/rachunek,

  3. E sprzedaż https://esprzedaz.com/ – platforma sprzedażowa, w celu umożliwienia złożenia i obsługi zamówienia w sklepie Psiegryzki/Fitopies

  4. Dostawcy usług, firma INPOST oraz DHL – celem dostarczenia zamówionych produktów fizycznych na wskazany adres.

Wszystkie podmioty, którym powierzam przetwarzanie danych osobowych gwarantują stosowanie odpowiednich środków ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych wymaganych przez przepisy prawa.

3. Cele i czynności przetwarzania

1) Konto użytkownika. Zakładając konto użytkownika, podajesz dane niezbędne do założenia konta, takie jak adres e-mail, imię i nazwisko, dane adresowe, numer telefonu. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do założenia konta. W ramach edycji danych konta możesz dokonywać zmiany lub usunięcia swoich danych. Pamiętaj jednak, że usunięcie konta nie prowadzi do usunięcia informacji o zamówieniach złożonych przez Ciebie z wykorzystaniem konta. Takie dane trzymam tak długo, jak jest to konieczne ze względu na przepisy podatkowe.

Dane przekazane mi w związku z założeniem konta są przetwarzane w celu założenia i utrzymywania konta na podstawie umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną zawieranej poprzez rejestrację konta.

2) Zamówienia. Składając zamówienie, podajesz dane niezbędne do realizacji zamówienia, takie jak imię i nazwisko, adres do rozliczeń, adres e-mail, numer telefonu. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do złożenia zamówienia.

Dane przekazane mi w związku z zamówieniem, przetwarzane są w celu realizacji zamówienia, wystawienia i wysłania faktury, uwzględnienia faktury w mojej dokumentacji księgowej oraz w celach archiwalnych i statystycznych.

Dane o zamówieniach będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji zamówienia, a następnie do czasu upływu terminu przedawnienia roszczeń z tytułu zawartej umowy. Ponadto, po upływie tego terminu, dane nadal mogą być przeze mnie przetwarzane w celach statystycznych. Przepisy podatkowe nakładają na mnie obowiązek przechowywania faktur z Twoimi danymi osobowymi przez okres 5 lat od końca roku podatkowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W przypadku danych o zamówieniach nie masz możliwości sprostowania tych danych po realizacji zamówienia. Nie możesz również sprzeciwić się przetwarzaniu danych oraz domagać się usunięcia danych do czasu upływu terminu przedawnienia roszczeń z tytułu zawartej umowy. Podobnie, nie możesz sprzeciwić się przetwarzaniu danych oraz domagać się usunięcia danych zawartych w fakturach.

3) Newsletter. Jeżeli chcesz zapisać się do newslettera, musisz przekazać mi swój adres e-mail za pośrednictwem formularza zapisu do newslettera. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, by zapisać się do newslettera.

Dane przekazane mi podczas zapisu do newslettera wykorzystywane są w celu przesyłania Ci newslettera, a podstawą prawną ich przetwarzania jest Twoja zgoda wyrażona podczas zapisywania się do newslettera.

Dane są przetwarzane przez czas funkcjonowania newslettera, chyba że wcześniej zrezygnujesz z jego otrzymywania. Wówczas usunę Twoje dane z mojej bazy.

4) Reklamacje i odstąpienie od umowy. Składając reklamację lub odstępując od umowy, przekazujesz mi dane osobowe zawarte w treści reklamacji lub oświadczeniu o odstąpieniu od umowy, które obejmują: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, adres e-mail, numer rachunku bankowego. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, by złożyć reklamację lub odstąpić od umowy.

Dane będą przetwarzane przez czas niezbędny do realizacji procedury reklamacyjnej lub procedury odstąpienia. Reklamacje oraz oświadczenia o odstąpieniu od umowy mogą być ponadto archiwizowane w celach statystycznych.

W przypadku danych zawartych w reklamacjach oraz oświadczeniach o odstąpieniu od umowy nie masz możliwości sprostowania tych danych. Nie możesz również sprzeciwić się przetwarzaniu danych oraz domagać się usunięcia danych do czasu upływu terminu przedawnienia roszczeń z tytułu zawartej umowy.

5) Komentarze. Jeżeli chcesz skomentować treść na blogu, musisz wypełnić formularz Disqus i podać w nim swój adres e-mail oraz imię/nick. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, by dodać komentarz.

Dane będą przetwarzane przez czas funkcjonowania komentarzy na blogu, chyba że wcześniej poprosisz o usunięcie komentarza, co spowoduje usunięcie Twoich danych z bazy.

6) Kontakt e-mailowy. Wysyłając do mnie wiadomość za pośrednictwem formularza lub poczty elektronicznej, automatycznie przekazujesz mi swój adres email, na który mam udzielić odpowiedzi. Podanie adresu email jest dobrowolne, ale niezbędne, by nawiązać kontakt. Może się zdarzyć, że w treści wiadomości zawrzesz inne dane osobowe, na co nie mam wpływu.

Twoje dane są przetwarzane w celu kontaktu z Tobą, a podstawą przetwarzania jest Twoja zgoda wynikające z zainicjowania tej formy kontaktu.

Treść korespondencji nie jest przeze mnie magazynowana, ale zawsze możesz zarządać jej usunięcia. Muszę jednak zaznaczyć, że biorę pod uwagę możliwość wystąpienia między nami sytuacji konfliktowej i może się zdarzyć, że w sytuacji spornej między nami zachowanie korespondencji będzie dla mnie priorytetowe z uwagi na przebieg i rozstrzygnięcie sporu.

4. Informacje w formularzach

1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika.

2. Serwis może zapisać ponadto informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP)

3. Dane w formularzu nie są udostępniane podmiotom trzecim inaczej.

4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego.

5. Informacja o plikach cookies i technologiach śledzących

1. Serwis korzysta z plików cookies.

2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.

4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:

a. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

b. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

c. określania profilu użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.

5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.

7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

9. Zalecam przeczytanie polityki ochrony prywatności tych firm, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics

10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google i Facebook, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.

11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

12. Możesz zapobiec rejestrowaniu zgromadzonych przez pliki cookies danych dotyczących korzystania przez Ciebie z mojej strony internetowej przez Google, jak również przetwarzaniu tych danych przez Google, instalując wtyczkę do przeglądarki znajdującą się pod następującym adresem: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout.

13. Informacje zbierane w ramach Pixela Facebooka są anonimowe i nie pozwalają mi na identyfikację użytkowników.

6. Logi serwera

1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem oraz w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych.

2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Ponadto zapisowi mogą podlegać:

a. Czas nadejścia zapytania,

b. Czas wysłania odpowiedzi,

c. Nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,

d. Informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,

e. Adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do Serwisu nastąpiło przez odnośnik,

f. Informacje o przeglądarce użytkownika,

g.Informacje o adresie IP.

3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.

4. Dane powyższe są wykorzystywane jedynie dla celów administrowania serwerem.

7. Udostępnienie danych

1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.

3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez Serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

8. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www

2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:

a. Internet Explorer

b. Chrome

c. Safari

d. Firefox

e. Opera

f. Android

g. Safari (iOS)

h. Windows Phone

i. Blackberry

Zmiany Polityki Prywatności Fitopies zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w Polityce Prywatności. Zmiany Polityki Prywatności będą komunikowane Użytkownikom na stronie Serwisu oraz podczas logowania Użytkownika do Serwisu. Wszelkie zmiany do Polityki Prywatności stają się skuteczne w chwili ich zamieszczenia na stronie internetowej Serwisu, o ile nie zastrzeżono inaczej. Po ukazaniu się na stronie głównej Serwisu lub w innych miejscach do tego przeznaczonych w Serwisie informacji o zmianach w Polityce Prywatności, Użytkownik powinien niezwłocznie zapoznać się ze zmianami, gdyż aktywacja w Serwisie po takim ogłoszeniu stanowi bezwarunkową akceptację nowej treści Polityki Prywatności przez Użytkownika. UWAGA: Wszystkie zakupy USŁUG świadczonych drogą elektroniczną są nie-refundowalne i nie podlegają reklamacji. Zgodnie z prawem nie możesz odstąpić od umowy w przypadku, gdy rozpocząłeś już korzystanie z zamówionych usług. Informacje na stronie są wyłącznie wyrazem osobistych poglądów autora i nie stanowią „rekomendacji” w rozumieniu przepisów ani indywidualnej porady. Wszelkie decyzje i działania podejmujesz na własną odpowiedzialność.
Save settings
Cookies settings